روز چهارشنبه، پس از اعلام افزایش غافل‌گیرکننده میزان ذخایز نفت خام و بنزین آمریکا، علی‌رغم تقاضای بالا، بنچ‌مارک‌های نفت سقوط کردند. این درحالی است که احتمال افزایش تولید نفت اوپک برای پوشش دادن هرگونه کاهش در تولید نفت ایران و ونزوئلا، بر بازارها فشار وارد می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عصر چهارشنبه اعلام کرد در هفته گذشته میزان ذخایر نفت خام انبارهای تجاری آمریکا، ۵.۸ میلیون بشکه جهش کرده است، درحالی‌که ذخایر بنزین این کشور هم ۱.۹ میلیون بشکه افزایش یافته است.

هر دوی این داده‌ها کاملا غیرمنتظره بودند، چراکه نتایج نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کرد با نزدیک شدن به تقاضای تابستانی میزان هردوی این ذخایر این هفته با کاهش روبرو شود.

افزایش ذخایر آمریکا به علت ترکیبی از کاهش صادرات و افزایش واردات این کشور صورت گرفته است که افزایش واردات دور از انتظار بود چرا که قیمت نفت برنت در حال حاضر ۷ دلار از نفت آمریکا گران‌تر است و در این شرایط صادرات بسیار پرسود تر به نظر می‌رسد.

تا ساعت ۲۰:۵۵ به وقت تهران، قیمت نفت برنت ۱.۰۸ دلار یا ۱.۴ درصد سقوط کرد و به هر بشکه ۷۸.۴۵ دلار رسید.

قیمت نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، هم ۸۵ سنت ارزان شد و به هر بشکه ۷۱.۳۵ دلار رسید.

درحالی‌که نگرانی‌هایی در مورد عرضه نفت ایران و ونزوئلا به وجود آمده است و آمریکا از بیش از حد بالا رفتن قیمت‌های نفت سخن می‌گوید، احتمال دارد اوپک تصمیم بگیرد در ماه جون تولید نفت خود را افزایش دهد.

افزایش تولید نفت آمریکا، همین حالا هم حرکت روبه رشد قیمت‌ها را محدود کرده است. هفته گذشته میزان تولید نفت خام آمریکا به رکورد ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسید و به این ترتیب سطح تولید آمریکا هر روز به سطح تولید برترین تولیدکننده نفت جهان، روسیه، با ۱۱ میلیون بشکه در روز، نزدیک‌تر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.