پایگاه خبری عربی ۲۱ گزارش داد، روزنامه‌های اسرائیلی با اشاره به آنچه آن را "روز پس از غیاب" ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان نامیدند، به پایان قدرت سیاسی او و تاثیر آن بر وضعیت امنیتی کرانه باختری پرداختند.

احتمال ائتلاف موقت بین اعضای ارشد تشکیلات خودگردان

در همین ارتباط "عاموس هارئیل" کارشناس نظامی روزنامه هاآرتص در این باره گفت: اخبار ضد و نقیض در مورد حال محمود عباس(ابومازن) حاکی از ائتلاف‌های موقت بین اعضای ارشد و سرشناس تشکیلات خودگردان است و با وجود اینکه آنان تلاش دارند چندان به موضوع وخامت حال او نپردازند، اما در رام الله شایعه‌های زیادی در مورد تلاش برای پنهان کردن وضعیت ابومازن از فلسطینی‌ها شنیده می‌شود.

راستگراهای اسرائیل به دنبال فرصت طلبی

در این میان محافل راستگرای اسرائیل به دنبال بهره برداری از این فرصت برای اتخاذ گام‌های یکجانبه در مسیر برقراری روابط با تشکیلات خودگردان در کرانه باختری هستند.

این در حالی است که هماهنگی امنیتی با ابومازن به مثابه گنج راهبردی برای اسرائیل است که باید حفظ شود ،اما در شرایطی که چشم انداز سیاسی مشخصی وجود ندارد، هماهنگی امنیتی و روابط اطلاعاتی با تشکیلات خودگردان در گروی کاهش وخامت اوضاع میدانی خواهد بود.

به گفته هارئیل چه ابومازن در صدد برآید به طور داوطلبانه از قدرت کنار برود یا اینکه به دلیل وضعیت جسمی امکان باقی ماندن در قدرت برایش مقدور نباشد، باید گفت که هویت وارث او تا این لحظه روشن نیست زیرا او سه پست رهبری را در اختیار دارد که شامل ریاست تشکیلات خودگردان، ریاست سازمان آزادیبخش و رئیس جنبش فتح است.

ابهام و پیچیدگی در جانشینی ابومازن

در این میان موضوع وارث ابومازن به چند دلیل با ابهام و پیچیدگی‌های زیادی همراه خواهد بود که عبارتند از ابهام اوضاع قانونی و حقوقی در فلسطین، اختلافات حماس و فتح و اینکه ابومازن از نامزد مشخصی برای جانشینی خود حمایت نمی‌کند.

ارزیابی محافل اسرائیل این است که در صورت بروز هر اتفاق غیرمنتظره برای ابومازن، گروهی از اعضای ارشد فتح که تجربه دیپلماتیک داشته و نماینده نهادهای امنیتی هستند تا روشن شدن وارث او، جانشین او خواهند شد و البته اکنون نام افرادی مانند جبریل الرجوب، محمود العالول و ماجد فرج مطرح است.

در همین ارتباط آساف گیبور کارشناس اسرائیلی در مسائل عربی گفت: هر بار که از وضعیت ابومازن صحبت می شود، موضوع وارث او مطرح می‌شود هرچند رسانه‌های فلسطینی به این موضوع نمی‌پردازند.

وی در یک گزارش در این خصوص نوشت: با توجه به سه پست رهبری که ابومازن در اختیار دارد، سخت بتوان گفت که یک عضو ارشد فتح بتواند قدرت را در دست بگیرد و همه این مسئولیت ها را بپذیرد، بنابراین احتمال دارد این پست‌ها بین تعدادی از افراد سرشناس فتح توزیع شود و نامزدهای احتمالی که نام آنان برای تصدی این پست‌ها شنیده می‌شود، افراد زیر هستند:

رامی الحمدالله، مروان البرغوثی، جبریل الرجوب، ماجد فرج، محمود العالول، محمد دحلان.

روزنامه معاریو نیز به نقل از الون ابیتار هماهنگ کننده سابق عملیات اسرائیل در مناطق فلسطینی پیش بینی کرد که پس از ابومازن، حماس وراد خط رهبری تشکیلات خودگردان شود.

به گفته او اخباری که پیش بینی می‌شود از بیمارستان رام الله شنیده شود دو مسیر اصلی خواهد داشت:

یکی اینکه به شکل علنی اعلام شود حال محمود عباس خوب است و بهبود خواهد یافت.

دوم به شکل غیر علنی و پنهانی مبنی بر اینکه وی خسته است و حال خوبی ندارد.

کشمکش بر سر جانشین ابومازن

ابیتار که کارشناس مسائل خاورمیانه است، ادامه داد، کشمکش بر سر وارث ابومازن از مدتی قبل در تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز شده است، هر چند نامزد مشخصی تا این لحظه برای او وجود ندارد.

به گفته او در این شرایط حماس نیز فقط تماشاچی نخواهد بود بلکه تلاش خواهد کرد یکی از فرماندهان خود را برای شرکت در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان نامزد کند.

این کارشناس اسرائیلی افزود، این وضعیت سبب بروز نوعی هرج و مرج و کشمکش بر سر کانون‌های قدرت در تشکیلات خودگردان خواهد شد و این وضعیت تا زمانی که اوضاع به ثبات برسد، ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.