رأی الیوم گزارش داد، ران دی‌سانتیس، نماینده جمهوری خواه از ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با پایگاه خبری صهیونیستی "واللا" (Walla) اظهار کرد: بعد از بازگشتم به واشنگتن پیش‌نویس اعلام پروتکل دادن حاکمیت بلندی‌های جولان سوریه به اسرائیل را به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه دادم و گمان می‌کنم این طرح در کنگره با حمایت‌های زیادی همراه باشد.

دی‌سانتیس دوشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به غزه به قدس سفر کرده بود.

رژیم صهیونیستی از ژوئن ۱۹۶۷ حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از خاک بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورده و در سال ۱۹۸۱ الحاق آن به اسرائیل را اعلام کرد، اما همچنان حدود ۵۱۰ کیلومتر مربع از خاک این منطقه تحت حاکمیت سوریه قرار دارد.

طبق قانون بین المللی، بلندی‌های جولان اراضی اشغالی محسوب می‌شود و شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۴۲ صادره در سال ۱۹۶۷ بر ضرورت عقب‌نشینی اسرائیل از این منطقه تأکید کرده است.

دی‌سانتیس اظهار کرد: انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس هم برای آمریکا و هم برای من به عنوان رئیس کمیته فرعی امنیت ملی، بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

وی افزود: به دنبال جنگ داخلی در سوریه و افزایش نفوذ ایران در این کشور، از خودم درباره طرح و نقشه آینده سؤال کردم و به این نتیجه رسیدم که وقت آن رسیده تا در کنار اسرائیل بایستیم و حاکمیت آن بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسیم!

دی‌سانتیس در ادامه تأکید کرد: نباید در هیچ سناریویی در آینده اسرائیل را در تنگنا قرار دهیم تا حاکمیت بلندی‌های جولان را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه واگذار کند.

پایگاه خبری واللا گزارش داد که دی‌سانتیس پاسخ این سوال را نداده که آیا این طرح خود را به کاخ سفید ارائه کرده است یا نه؟ اما دی‌سانتیس گفته است که وی این طرح را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان گذاشته و یقین دارد که نتانیاهو واشنگتن را نسبت به این طرح آگاه کرده است.

همچنین این پایگاه خبری اعلام کرد که دی‌سانتیس از جمله سرشناس‌ترین افرادی بوده که به انتقال سفارت آمریکا به قدس اسرار داشته است.

همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس ملت فلسطین که در اعتراض به این اقدام راهپیمایی مسالمت آمیز و گسترده‌ای را برگزار کردند. در جریان حملات نیروهای اسرائیلی ۶۵ فلسطینی به ضرب گلوله سربازان رژیم صهیونیستی شهید و هزاران تن دیگر مجروح شدند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.