رویترز گزارش داد، انتخاب مجدد نیکولاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات روز یکشنبه انتقادهای شدیدی را چه در داخل و چه در خارج از این کشور برای وی به همراه داشته است.

مادوروی ۵۵ ساله با به دست آوردن ۶۸ درصد آرا اعلام کرد که علیه امپریالیسم پیروز شده است اما ائتلاف مخالف وی به این مساله اشاره کرده است که شرایط مناسب برای برگزاری انتخاباتی عادلانه فراهم نبوده و از حامیانشان خواست تا این انتخابات را تحریم کنند.

آمارهای رسمی نشان دادند که حضور مردم در این انتخابات ۴۶ درصد بوده و منتقدان اعلام کردند که شرکت رای‌دهندگان بسیار پایین‌تر از انتظار بوده است به طوری که در انتخابات ۲۰۱۳ حضور حداکثری ۸۰ درصد اعلام شد.

اپوزیسیون ونزوئلا همچنین مدعی پیروزی اخلاقی در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شده و تصاویری از حوزه‌های رای‌گیری تقریبا خالی را در توئیت خود آورد و انتقاد و محکومیت این رای‌گیری را از سوی واشنگتن و متحدان آمریکای لاتین ونزوئلا جشن گرفتند.

عمر باربوزا، رئیس کنگره تحت رهبری اپوزیسیون در جریان سخنرانی خود برای مردم در روز دوشنبه گفت: بی‌نظمی‌هایی در رای‌گیری وجود داشت که از جمله آن به اعمال فشار بر کارگران برای حمایت از مادورو و وعده هدیه دادن برای افرادی که رای می‌دهند، اشاره می‌شود. اینها همگی باعث شد تا اپوزیسیون تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت نکند.

وی ادامه داد: گروهش هم اکنون به دنبال برگزاری انتخابات عادلانه ریاست جمهوری در پایان سال جاری میلادی است اما با وجود شورای انتخاباتی ونزوئلا که حامی مادورو است به نظر می‌رسد که این پیشنهاد برای برگزاری انتخابات عادلانه ناکام بماند.

رئیس کنگره همچنین در پاسخ به این سوال که گروهش چه برنامه‌ای در نظر دارد، گفت: اقدامات بعدی اعلام می‌شود و بر هدفش به منظور تغییر سیاسی از طریق ابزارهای قانونی تاکید کرد.

بسیاری از مخالفان مادورو ناراحت و نگران از حضور مجدد وی در راس قدرت در حالی مهاجرت کردند که اوضاع بد اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین دیگر قابلیت سکونت را ندارد.

در همین حال شش کشور عضو گروه ۲۰ شامل نمایندگانی از آرژانتین، کانادا، استرالیا، مکزیک، شیلی و آمریکا در بیانیه مشترک روز دوشنبه خود اعلام کردند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند.

خورخه فائوری، وزیر امور خارجه آرژانتین گفت: با توجه به فقدان مشروعیت روند انتخاباتی ما نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسیم چراکه برخی از عاملان سیاسی در آن حضور نداشتند.

شیلی که بخشی از گروه ۲۰ نیست اما از سوی آرژانتین برای نشست وزرای خارجی دعوت شده نیز به انتقاد از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پرداخت.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ونزوئلا روز دوشنبه گفت که تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورش غیرقانونی است و ادامه داد: این تحریم‌ها وحشیانه و از روی دیوانگی بوده و کاملا با قوانین بین‌المللی مغایرت دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به انتخاب مجدد مادورو دستوری را صادر کرد که در نتیجه آن یکسری تحریم‌های جدید با هدف ضربه زدن اقتصادی به دولت کاراکاس اعمال شده است.

 ترامپ، مادورو را به بازگشت به دموکراسی و برگزاری انتخابات شفاف دعوت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.