مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس اظهار کرد: در  حال حاضر شرایط بین‌المللی به گونه‌ای است که قدرت اصلی شورای امنیت یعنی آمریکا پشت اسرائیل قرار دارد. حتی در قطعنامه‌ای که کویت به شورای امنیت ارائه کرده به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند که به نتیجه خوبی برسد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: آمریکایی که ترامپ در رأس قدرت است  و به راحتی حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند، بعید است که در مساله انتقال سفارت منصرف شود، لذا ما متاسفانه با یک قدرت مهارکننده روبرو نیستیم.

وی یادآور شد:‌در دوره جنگ سرد رقابت شوروی و آمریکا سبب شد که یکی از قدرت‌ها، قدرت دیگر را مهار کند، ما اکنون قدرتی نداریم که در پی مهار آمریکا باشد، دنیای ما دنیای تک چند قطبی است.

ذاکریان ادامه داد: به‌عنوان مثال در حوزه اقتصادی و سیاست چند قدرت وجود دارد، در حوزه اقتصاد چین یکی از قدرت‌های بزرگ است و در این مسائل خود را با آمریکا درگیر نمی‌کند به این خاطر که منافعش در صادرات به آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از سوی دیگر روس‌ها هم علاقه‌مند نیستند که در منازعه اسرائیل و فلسطین، طرف فلسطینی‌ها را بگیرند در حالی که از لحاظ تاریخی شوروی اولین کشوری بود که اسرائیل را شناسایی کرد.

این استاد دانشگاه درباره این که تا چه حد پیشنهاد راه حل مذاکره برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین موثر است، گفت:‌ آنکه باید مذاکره کند اسرائیل است، در حالیکه او این کار را نمی‌کند و شیوه آنها سرکوب و نه مذاکره است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.