حمید بعیدی نژاد با انتشار یادداشتی در اینستاگرام نوشت: محققان و اندیشکده های مطالعات امنیت بین‌المللی در همان دقایق اولیه بعد از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا با تعجب و نوعی مضحکه، سیاست اعلام‌شده‌ی دولت آمریکا مقابل ایران را توهم، و تحقق آن را غیرممکن خواندند. 

وزیر خارجه آمریکا امروز در اظهاراتی مدعی شد برجام برای جهان و آمریکا بد بود و با تکرار اتهامات گفت: برجام جاه‌طلبی و سلطه‌جویی ایران را تمام نکرده است و آن‌ها می‌خواهند از ورای خاورمیانه عبور کنند.

وی افزود: ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را کنار بگذارد و به دنبال راکتور آب‌سنگین نباشد. همچنین ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد آزادانه در سراسر کشور بازرسی‌های خود را انجام دهد.

بعیدی نژاد در این خصوص نوشت: دولت ترامپ در یک سال و نیم گذشته خیلی تلاش کرد که جوهر اصلی نفرت خود نسبت به برجام را به دلیل اینکه می‌دانست مورد مخالفت صریح جهانی قرار می‌گیرد، ظاهر نسازد و آن را با عباراتی مانند ضرورت اصلاح برجام &#۳۹;در برخی زمینه‌های مشخص&#۳۹; بپوشاند. اما امروز که به آخر خط رسید آن را رو کرد: سیاست غنی‌سازی صفر. 

وی تصریح کرد: پذیرش غنی‌سازی مهم‌ترین دستاورد برجام و اساس محوری آن توافق است و تنها تغییر سیاست دولت اوباما در پذیرش غنی‌سازی بود که آغاز مذاکرات برجام را باعث گشت. 

سفیر ایران در لندن افزود: بازگشت به سیاست گذشته &#۳۹;غنی‌سازی صفر&#۳۹; به این معناست که برجام ازنظر آمریکا اصلاً قابل اصلاح هم نیست. تمامی برجام بر محور اساسی انجام غنی‌سازی نوشته‌شده است و امکان ندارد برجام را بتوان منهای برنامه غنی‌سازی حتی اصلاح کرد. 

وی ادامه داد: دولت ترامپ امروز بجای آنکه سیاست جدیدی را اعلام کند بیش از همه‌وقت خوی استکباری و متوهم آمریکا را به نمایش گذاشت. 

بعیدی نژاد تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در مردود دانستن سیاست جدید دولت ترامپ متحد و یکپارچه است.

کمتر از دو هفته پیش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با نادیده گرفتن تمام تعهدات خود نسبت به برجام، به‌صورت یکجانبِه از توافق هسته ای خارج شد.

در پی خروج آمریکا از برجام کشورهای طرف مذاکره در توافق هسته ای از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند که به این توافق پایبند می مانند. در همین راستا در هفته گذشته نشست و گفت وگوهای پرشماری در اتحادیه اروپا در زمینه برجام شکل گرفت. 

مهمترین این دیدارها در صوفیه بلغارستان برگزار شد که در آن مقامات ارشد ۲۸ عضو اتحادیه با حمایت از توافق هسته ای برای اتخاذ رویکرد حمایتی از آن موافقت کردند. البته پیش از آن هم آلمان، فرانسه و بریتانیا در زمینه استفاده تهران از منافع برجام به ایران وعده هایی داده بودند.

کشورهای اروپایی همچنین اجرای قانوان انسداد را برای حمایت از شرکت های طرف قرارداد این کشورها با ایران و مقابله با تحریم های آمریکا را اجرا می کنند.

ایران اعلام کرده است که اگر از منافع برجام منتفع شود و تضمین های لازم داده شود، در برجام می ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.