یک دیپلمات اروپایی در واکنش به اصرار آمریکایی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران و ایجاد توافقی جایگزین برای برجام، از بی‌میلی اروپا به این گزینه خبر داد.

آمریکا پس از خروج از برجام، اعلام کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران را برای پذیرفتن توافقی جدید، تحت فشار می‌گذارد؛ توافقی که علاوه بر مسائل هسته‌ای «حل نشده» در برجام، به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم می‌پردازد. مقامات ارشد ایران اعلام کرده‌اند که این مسئله از نظر تهران، ناممکن است و حتی ماندن ایران در برجام، به دریافت ضمانت‌های واقعی از اروپا منوط است.

حالا یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه با خبرنگار «وال استریت ژورنال» گفته که اروپا در این مورد، دنباله‌روی آمریکا نخواهد بود و طرح خودش را دارد. وی گفته: «ما علاقه‌ای به پلان B آمریکایی‌ها برای ایران نداریم؛ تمرکز ما روی عملیاتی کردن پلان A است.»

اروپایی‌ها ضمن حمایت سیاسی از ادامه اجرای برجام - که البته آن را به پایبند ماندن ایران به همه تعهدات برجامی‌اش مشروط کرده‌اند - گام‌هایی هم در مسیر تشویق شرکت‌هایشان به ماندن در ایران و چشم بستن بر تهدیدات و تحریم‌های آمریکایی برداشته‌اند.

این گام‌های تشویقی که مهم‌ترین آنها «قوانین مسدودساز» است اما گویا خیلی موثر نبوده و همین حالا که هنوز روند اعمال تحریم‌های آمریکا آغاز نشده، بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران رخت بربسته‌اند.

البته اتحادیه اروپا در کامل بودن برجام، صدای واحدی ندارند. فرانسه یکی از کشورهای مطرح اتحادیه است که بارها علناً از لزوم به راه افتادن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با ایران سخن گفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.