وبگاه آمریکایی «واشنگتن‌فری‌بیکن» گزارش داده نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی یادداشتی هستند که در آن پیشنهاداتی برای مقابله با اقدام کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مطرح شده است.

«فری‌بیکن» طرح کشورهای اروپایی برای فعال‌سازی قوانین موسوم به «قوانین مسدودساز» که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند را عرصه مبارزه اروپا و ایالات متحده بر سر آینده معاملات تجاری با ایران توصیف کرده است. 

منابع آگاه می‌گویند قانونگذاران آمریکایی در کنگره در تلاش برای پاسخدهی به این اقدام هستند. این منابع، یک یادداشت سیاستگذاری را در اختیار فری‌بیکن قرار دادند که در آن نقشه راهی برای تحریم احتمالی «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» و قطع دسترسی آن به نظام مالی آمریکا، در صورت تخطی از تحریم‌ها مشخص شده است. 

این یادداشت سیاستی را «ریچارد گلدبرگ» از اعضای ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی» تدوین کرده و نمایندگان کنگره در حال بررسی آن هستند. 

در این یادداشت، درباره طرح اروپا برای فعال کردن «قوانین مسدودساز» برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران آمده است: «هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند از شرکت‌های اروپایی در برابر قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا محافظت کند.»

«گلدبرگ» چند ماه پیش در یادداشتی در مجله فارن‌پالیسی تهدید اتحادیه اروپا برای اجرا کردن «قوانین مسدودساز» را «تهدید تو خالی» توصیف کرده و نوشته بود که تغییر آرایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سال ۲۰۱۰ به بعد موجب می‌شود شرکت‌های اروپایی  از بیم قطع دسترسی‌شان به نظام مالی آمریکا، در نهایت تحریم‌ها را نقض نکنند.    

«گلدبرگ» در سند جدید هم با اشاره به اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نوشته سخنان او نشان می‌دهد که قوانین مسدودساز، به هر شکلی که اجرا شوند، تا حد زیادی نمادین خواهند بود. 

او در این یادداشت نوشته است: «امانوئل ماکرون روز پنجشنبه پذیرفت که شرکت‌های اروپایی باید اجازه داشته باشند خودشان تصمیم بگیرند با دستور اتحادیه اروپا چه کار کنند.» 

یکی دیگر از پیشنهاداتی که بر اساس طرح «گلدبرگ» در کنگره آمریکا در دست بررسی است استفاده دولت ترامپ از مفاد قانون موسوم به «آزادی و منع اشاعه، ۲۰۱۳» برای تحریم شرکت‌های اروپایی است. دامنه اثرگذاری این قانون فراگیر است و می‌توان آن را به نحوی تفسیر کرد که شرکت‌ها ی اروپایی را به بهانه عرضه کمک‌های مادی به ایران، تحریم کرد. 

در سند مورد نظر آمده است: «این قانون، رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند دارایی‌های افرادی را که به صورت دانسته اقدام به تأمین حمایت‌های مالی یا مادی برای فعالیت‌های ایران در زمینه عاملان بنادر، بخش‌های انرژی، کشتی‌رانی، کشتی‌سازی یا برای هر کدام از شرکت‌ها و افراد مندرج در فهرست تحریمی آمریکا می‌کنند، مصادره کند.»

«برایان هوک» از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در این زمینه می‌گوید که دولت امریکا بر این باور است نظام تحریم‌ها برای بازگشت ایران به میز مذاکره است.

وی در این زمینه گفت:«با اعمال تحریم‌های جدید که با برجام برچیده شدند، فشار اقتصادی به ایران  تحمیل می شود. این فشار بود که  چند سال قبل ایرانی‌ها قبلا به میز مذاکرات آورد.»

این درحالی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به تشریح  راهبرد جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت:«ما تلاش می‌کنیم تا ایران هیچ راهی برای دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و تحریم‌های جدید را وضع می‌کنیم.  ما اشتباه‌های قبلی دولت آمریکا را انجام نداده و درباره برجام مذاکره نمی‌کنیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.