بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری هفتگی خود به تشریح وقایع پیرامون این وزارتخانه پرداخت.

 

قاسمی با تبریک سوم خرداد ماه در پاسخ به سوالی در خصوص خروج نیروهای خارجی از سوریه به خواست روسیه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را وادار به کاری کند و تا زمانیکه تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران حضور خواهد داشت. کسانی باید خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه وارد شده‌اند.

 

با دولت عراق مشکلی نخواهیم داشت

 

وی در خصوص انتخابات عراق و پیروزی سائرون و موضع گیری مقتدی صدر علیه ایران و مسائل اقتصادی بین ایران و عراق گفت: با توجه به نوع روابط خوب با عراق، با دولت این کشور مشکلی نخواهیم داشت. من اظهار خوشبینی دارم نسبت به انتخابات و تشکیل دولت و باید صبر کرد و نتایج را دید که کدام ائتلاف‌ها دولت تشکیل می‌دهند. ما عراق را که کشور مستقل می‌دانیم و به آرای مردم عراق احترام می‌گذاریم و هر کس که در این کشور، دولت را در دست بگیرد ما مشکلی نداریم و روابط رو به رشدمان ادامه پیدا خواهد کرد.

 

با توجه به اراده‌ای که در طرف اروپایی دیدیم بر ادامه برجام پس از آمریکا، مذاکرات را آغاز کردیم

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خروج شرکت‌های بزرگ از ایران بعد از برجام گفت: بعد از خروج نابخردانه آمریکا از برجام شرایط جدیدی حاصل شد و با توجه به علاقمندی و اراده‌ای که اروپا و سایر کشورهای دنیا نسبت به استمرار برجام داشتند و اراده‌ای که ما در طرف اروپایی دیدیم بر ادامه برجام پس از آمریکا، مذاکرات را آغاز کردیم تا تضمین‌های لازم و آنچیزی را که اروپا مد نظر دارد برای حفظ برجام، آگاه شویم و بعد از سفر ظریف به بروکسل کارگروه‌ها تشکیل شده و ما انتظار داریم اعضای ۱+۴ با تمهیداتی که می‌اندیشند، بتوانند تمامی تعهدات مشخص شده در برجام را انجام دهند که این برای ما مطلوب خواهد بود. توصیه ما این است که با توجه به ضیق وقت، آنچه اروپا می‌تواند انجام دهد را داشته باشیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

 

وی در خصوص چالش‌های بوجود آمده در برجام بعد از آمریکا و نحوه تضمین اروپا گفت: همانطور که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت حرف کافی نیست و ما به صحنه عمل توجه می‌کنیم و برای رسیدن به این اطمینان مذاکرات را آغاز کردیم و در انتهای این مذاکرات می‌توانیم قضاوت کنیم که اتحادیه اروپا تا چه حد بر مبنای ظرفیت خود می‌تواند تعهدات برجامی را برآورده کند.

 

دلیل خالی ماندن برخی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی

 

سخنگو در خصوص برخی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی که هنوز سفیر ندارند، گفت: این موضوع دلیل خاصی ندارد و سفرای قبلی به تهران برگشته‌اند و جانشینان آنها مشخص شده‌اند و پروسه اداری سفرای جدید دنبال می‌شود و هر چه زودتر اعزام خواهند شد.

 

ایران هیچ مذاکره دیگری جز برجام نخواهد داشت

 

قاسمی در خصوص احتمال برگزاری یک نشست طرف‌های برجامی با هدف بررسی موضوع موشکی ایران نیز گفت: یک سری اتاق‌های فکر و جنگ روانی با حمایت کانون‌های مشخصی در جهان و منطقه سعی دارند با انتشار اخبار بی ربط، غلط و ناقص سعی دارند افکار عمومی داخلی و جهانی را تحت تاثیر قرار دهند. آنچه در روزنامه آلمانی منتشر شده کذب است و ما هیچ مذاکره دیگری جز برجام نخواهیم داشت. رهبران اروپایی از خردمندی بالایی برخوردارند و اگاه هستند که در چه موضوعاتی با ایران وارد مذاکره می‌شوند. جمعه آینده کمیسیون مشترک برجام را خواهیم داشت که اولین جلسه بدون آمریکاست. این جلسه به درخواست ایران بوده و قرار است موضوعات ما پیگیری شود و غیر از این چیزی وجود ندارد.

 

واکنش به اظهارات منتسب به ظریف در مجلس

 

وی در خصوص حضور ظریف در مجلس و اظهارات وی گفت: من در جلسه غیرعلنی حضور نداشتم و سخنان دقیق وزیر خارجه را ندارم. هر آنچه از جانب ظریف مطرح شده از یک جلسه غیرعلنی کاری است نادرست و با توجه به اینکه جلسه غیرعلنی بوده، اگر حضور داشتم اظهار نظری نمی‌توانسم داشته باشم. اظهار نظر دیگران در شرایط کنونی از یک جلسه غیرعلنی قابل درک نیست.

 

 

آمریکا با خروج از برجام نشان داد که دولت قابل اعتمادی نیست

 

قاسمی در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره برجام گفت: درباره اظهاراتی که قرار است مطرح کنند نمی‌شود قضاوت کرد و باید صبر کرد، اما آمریکا با خروج یکجانبه از برجام به همه دنیا نشان داد که دولت قابل اعتماد و شریک مطمن نیست و پیش از برجام با خروج از تعهدات دیگر، پشت کردن به موازین بین‌المللی را نشان داده بود. اینکه از یک توافق بین‌المللی خروج کند و تحت شرایط دیگری بخواهد مذاکرات مجدد را دنبال کند، شرم آور خواهد بود و کسی نمی‌تواند به این موضوع حتی فکر کند. این دولت قابلیت مذاکره و تماس را ندارد و ایران مواضع کاملا شفافی را نسبت به آمریکا داشته و دارد. هر آنچه در اخبار منتشر شده و گفته می‌شود برنامه جدیدی به جای برجام مطرح خواهند کرد چیزی است بیهوده.

 

دست‌های مشکوکی سعی دارند مشکلات درونی افغانستان را به ایران ربط دهند

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتهام به ایران در حمایت از طالبان در خصوص سقوط شهر فراه گفت: روابط ما با افغانستان خوب است و سیاست ما دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و کار با دولت قانونی افغانستان است. ما در مسائل داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم. دست‌های مشکوکی سعی دارند مشکلات درونی افغانستان و ضعف برخی دستگاه‌های این کشور را با یک فرافکنی به ایران منتسب کنند که این اقدامی است ناپسند. هشدار می‌دهم و مقامات دولت افغانستان را به هوشیاری لازم فرامی‌خوانم زیرا این رفتارها کاملا هدفمند برای تخریب روابط دو جانبه است.

 

واکنش به مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی

 

قاسمی در خصوص مذاکرات آمریکا و کره شمالی و موضع ایران در خصوص این مذاکرات گفت: ما از صلح و امنیت در همه نقاط جهان حمایت می‌کنیم. امروز شاید بتوانیم بگوییم که آمریکا نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با هوشیاری تمام با این کشور روبرو شد.

 

موضوع فروش اقامتگاه پهلوی اول در موریس

 

وی در خصوص فروش اقامتگاه رضاشاه در موریس گفت: یک اقامتگاه در موریس است که ۶ ماه پهلوی اول در آن سکونت داشته و متعلق به ایران است، و به علت دور بودن آن از سایر سفارتخانه‌های ما و عدم کاربرد آن به مرور زمان نگهداری آن هزینه‌بر بوده و امکان نگهداری آن نیست و فروشش به دولت پیشنهاد شده ولی هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

 

از حقوق مسلمین و مستضعفین در چارچوب قانون و حاکمیت‌ دولت‌های دیگر حمایت می‌کنیم

 

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت شیخ زکزاکی در نیجریه گفت: سیاست ایران نسبت به سایر کشورها روشن است که عدم مداخله است. ما از حقوق مسلمین و مستضعفین در چارچوب قانون و حاکمیت دولت‌های دیگر حمایت می‌کنیم.

 

وضعیت حج امسال

 

وی در خصوص وضعیت حج امسال گفت: مسئول حج، سازمان حج و زیارت است. مشکل خاصی وجود ندارد و روند کار رو به جلو است. درباره تبادل هیئت‌ها در ماه‌های پیشین اتفاق خاصی نیفتاد و هنوز انجام نشده است.

 

وزارت خارجه تا حد مطلوبی اهداف خود را دنبال کرده است

 

سخنگو در خصوص علمکرد دولت دوازدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: از عملکرد دولت و وزارت خارجه بخصوص حمایت می‌کنم. وزارت خارجه علیرغم همه مشکلات بیرونی و کارشکنی‌ها، تا حد مطلوبی اهداف خود را دنبال کرده است.

 

اراده مردم لبنان در انتخابات اخیر نشان داد اقدامات آمریکا علیه حزب‌الله محکوم به شکست است

 

وی در خصوص تحریم محور مقاومت و حزب الله از سوی آمریکا گفت: این نوع رفتار خصمانه آمریکا نسبت به مقاومت محکوم، نابجا، بی‌ثمر و بی حاصل است و تاریخ اخیر نشان داده که اینگونه فشارها پاسخگو نیست، جریان مقاومت در لبنان و در انتخابات اخیر آرای بسیار مطلوبی داشت و این اراده مردم این کشور در حمایت از این حزب نشان داد که اقدامات آمریکا محکوم به شکست است.

 

واکنش به دیدار روحانی و پادشاه اردن

 

قاسمی در خصوص دیدار حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و پادشاه اردن گفت: ملاقاتی نبود و دو طرف در راهرو صحبت کوتاهی داشتند و به همان خلاصه شد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.