مصر ۲۴ گزارش داد، بر اساس نتایج تحقیقی که از سوی مرکز پژوهش‌های استراتژیک "بیگن" وابسته به دانشگاه "برایلان" منتشر شد، موشک‌های بالستیکی که از سوی نیروهای وابسته به انصارالله یمن شلیک می‌شوند، به دلیل دقت بالا در هدف‌گیری و ارتقای فنی بسیار خطرناک هستند.

 

در این تحقیق آمده است، صنایع نظامی اسرائیل می‌توانند وارد بازار سلاح عربستان شده و نقش بزرگی را در تجهیز ریاض به سامانه‌های نظامی که به دلیل چالش‌های امنیتی‌اش به آنها نیاز دارد، ایفا کنند.

 

در ادامه این تحقیق تاکید شده است، تهدیداتی که در پی شلیک موشک‌های بالستیک از سوی انصارالله علیه عمق خاک عربستان وجود دارند، احتمال درخواست عربستان برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل جهت مقابله با این موشک‌ها را افزایش می‌دهد.

 

نتایج تحقیقی که از سوی این مرکز اسرائیلی منتشر شد، فاش کرد، عربستان در سال جاری میلادی نسبت به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل به ویژه سامانه "گنبد آهنین" و سامانه "تروفی" تمایل نشان داده و این مساله بر بروز تغییری بزرگ در روابط ریاض-تل‌آویو دلالت دارد.

 

در این تحقیق تاکید شده است، سال ۲۰۱۵ شاهد آغاز گسترده روابط میان ریاض و تل‌آویو بود و عربستان تلاش داشت از روابط خود با اسرائیل برای تقویت قدرت بازدارندگی و دفاعی‌اش و ارتقای آن برای مقابله با ایران در منطقه استفاده کند، عربستان می‌تواند میدانی برای سنجش کیفیت سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل باشد.

 

 

 

همچنین در تحقیق یادشده آمده است، سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان با درک نیاز کشورش به تقویت سامانه‌های دفاع هوایی ماه اکتبر به روسیه سفر کرده و یک قرارداد سه میلیارد دلاری را به امضا رساند، به موجب این قرارداد مسکو متعهد شد، سامانه‌ دفاع هوایی پیشرفته اس ۴۰۰ را به ریاض تحویل دهد.

 

در این تحقیق اسرائیلی، تمایل ریاض به خرید اسلحه از مسکو به توسعه همکاری‌ها میان این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مهار بحران‌های منطقه ارتباط داده و تاکید شده، عربستانی‌ها برای تحت فشار گذاشتن انصارالله بر نزدیک کردن خود به روس‌ها حساب باز کرده‌اند.

 

طبق تحقیق مذکور، در حال حاضر عربستان برای دفع موشک‌هایی که از یمن شلیک می‌شوند، بر سامانه پاتریوت آمریکا تکیه کرده‌، عربستان در سال ۲۰۱۵ سامانه دفاع هوایی "تاد" آمریکا را به قیمت ۱۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

 

عربستان و آمریکا از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ حملات خود علیه یمن را آغاز کردند، در این مدت حدود ۴۰ هزار غیرنظامی به شهادت رسیده و زخمی شده‌، همچنین خانه‌های مسکونی، تاسیسات عمومی و خصوصی، زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری یمن تخریب شده‌اند.

 

از ابتدای سال جاری میلادی پاسخ یمن به این حملات شدت یافته و با سامانه‌های موشکی ساخت خود مانند بدر ۱ و یا سامانه‌های ارتقا یافته از روی موشک‌های روس مانند قاهر ام ۲ و برکان ۲ اچ عمق خاک عربستان را هدف قرار داده و اهدافی را در ریاض منهدم می‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.