حسن منتظر تربتی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره‌برداری از خط لوله ششم سراسری به عنوان کریدور جدید صادرات گاز ایران، گفت: ساخت خط لوله انتقال گاز ششم سراسری حد فاصل اهواز- دهگلان در قالب چهار قطعه و یک انشعاب ساخت و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام اینکه ساخت این خط لوله با هدف توسعه زیرساخت‌ها و تقویت گازرسانی استان‌های غرب و شمال غرب کشور و همچنین صادرات گاز به عراق در منطقه نفت شهر و شلمچه در دستور کار قرار گرفته بود، تصریح کرد: انشعابات این پروژه به طول یک‌هزار و ۲۵۷ کیلومتر با حجم خاکبرداری ۵۰ میلیون مترمکعب و مجموع برآورد هزینه معادل ۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که پروژه‌های این طرح شامل ۶۱۰ کیلومتر خط لوله به قطر ۵۶ اینچ، ۳۷۲ کیلومتر خط لوله به قطر ۴۸ اینچ، ۶۹ کیلومتر به قطر ۳۰ اینچ، ۱۲۲ کیلومتر به قطر ۲۰ اینچ، ۸۴ کیلومتر به قطر ۱۲ اینچ و ایستگاه اندازه‌گیری گاز به ظرفیت‌های ۴۰ و ۵۰ میلیون مترمکعب است.  

وی با بیان اینکه خط لوله ۵۶ اینچ، حد فاصل بیستون_ دهگلان به طول ۱۲۲ کیلومتر، آذرماه سال ۹۵ تزریق گاز شد، اظهار داشت: افزون بر این گستره، عملیات تزریق گاز خط لوله ۵۶ اینچ حد فاصل اهواز- دهگلان در گستره‌های اهواز-دزفول، دزفول-کوهدشت، کوهدشت- بیستون و بیستون- دهگلان انشعاب ۴۸ اینچ کوهدشت- چارمله نیز انجام شده است.  

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه این خط لوله درحد فاصل اهواز-دزفول به طول ۲۰۱ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ از اهواز آغاز و دی ماه پارسال به خط لوله ۵۶ اینچ دزفول-کوهدشت متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد، تاکید کرد:  برآورد هزینه آن بیش از دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و ۱۹۰ میلیون یورو بوده و این خط دارای هفت ایستگاه، شیر بین راهی، چهار ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک و یک ایستگاه دریافت توپک است.  

وی با اشاره به عبور این قطعه از خط لوله ششم سراسری گاز از مسیر دو رودخانه کارون و دز، گفت: ابتدا قرار بود لوله به صورت HDD از بستر کارون عبور کند که به‌دلیل سنگی بودن بستر کارون این برنامه میسر نشد و تصمیم بر آن شد تا خط لوله گاز را به صورت هوایی از روی پل عبور دهیم که این اقدام با وجود حجم عظیم آب در کارون عملیاتی شد به گونه‌ای که در دو خط لوله ۵۶ اینچ (خط ششم و در آینده نهم) از روی عرشه عبور می‌کنند که این دستاورد در جهان کم‌نظیر است.  

تربتی در ادامه با بیان اینکه قطعه دزفول-کوهدشت به طول ۱۶۶ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ دی ماه پارسال به خط لوله ۵۶ کوهدشت- بیستون متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد، بیان کرد: قرارداد اجرایی این پروژه به روش تامین سرمایه‌گذاری در قالب BOT و مجموع برآورد هزینه‌های آن بیش از ۳۸۰ میلیون دلار است.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام اینکه خط لوله گاز دزفول-کوهدشت دارای ۶ ایستگاه شیر بین راهی، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، دو ایستگاه ارسال و دریافت توپک است، تبیین کرد: قطعه بعدی خط لوله گاز ۵۶ اینچ ششم سراسری حد فاصل کوهدشت- بیستون به طول ۱۲۲ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ بوده که آذر پارسال به خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت-چارمله متصل و بهره‌برداری از آن آغاز شد.  

وی، ادامه داد: قرارداد اجرایی این پروژه در قالب BOT و مجموع برآورد هزینه‌های آن ۳۴۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده و دارای ۶ شیر بین راهی، دو ایستگاه حفاظت کاتدیک و یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک است.  

تربتی با تاکید بر اینکه قطعه دیگر خط لوله ششم سراسری به طول ۱۲۲ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ از منطقه بیستون آذرماه سال ۹۵ به خط لوله دهگلان- سنندج متصل و به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: این پروژه زمینه صادرات گاز به عراق و نیروگاه‌های بغداد را فراهم کرده و دارای چهار شیر بین راهی، دو ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک و یک ایستگاه دریافت توپک است.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص ساخت و بهره برداری از انشعابات صادرات گاز خط لوله ششم سراسری هم توضیح داد: دو انشعاب صادراتی این خط لوله مربوط به پروژه‌های چارمله- نفت‌شهر و خرمشهر- شلمچه است، بیان کرد: بر این اساس پروژه دیگری تحت عنوان خط لوله انتقال گاز ۴۸ اینچ ششم سراسری حد فاصله کوهدشت- چهارمله بوده که این پروژه به طول ۱۳۱ کیلومتر ۴۸ اینچ از منطقه پیازآباد آغاز و دی پارسال به خط لوله  اینچ ۴۸ نفت‌شهر متصل و به بهره‌برداری رسید.  

وی تاکید کرد: قرارداد اجرای این پروژه به روش تامین سرمایه‌گذاری در قالب BOT بوده و مجموع برآورد هزینه‌های این پروژه ۳۲۰ میلیون دلار بوده و خط دارای هفت شیر بین راهی، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و همچنین یک ایستگاه مربوط به دریافت توپک است.  

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه در ادامه ساخت این خط لوله پروژه خط انتقال گاز ۴۸ اینچ اهواز- خرمشهر-شلمچه به منظور توسعه زیرساخت‌ها و تقویت گازرسانی جنوب غرب کشور و صادرات گاز به عراق در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: ساخت این پروژه به طول ۱۴۲ کیلومتر و قطر ۴۸ اینچ از اهواز آغاز و مهرماه پارسال به بهره‌برداری رسید.  

تربتی مجموع هزینه سرمایه گذاری این قطعه از خط لوله ششم سراسری را حدود ۳۶۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این خط دارای ۶ شیر بین‌راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال و یک ایستگاه دریافت توپک است.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در پایان با تاکید بر اینکه برای پروژه خط ششم سراسری، ۱۰ ایستگاه تقویت فشار تعریف شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، پنج ایستگاه در حال احداث بوده و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.