علی تاجرنیا در خصوص مجموع عملکرد دو دولت گذشته و مقایسه آنها در دوره دوم گفت:در دولت روحانی با وزرایی مواجه هستیم که انگیزه کافی برای انجام مسئولیت خود ندارند و با کمال تعجب رئیس‌جمهور در تریبون‌های عمومی از آنها گله می‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم صحبت‌های روحانی ضمن تعجب برانگیز بودن او را هم زیر سئوال می‌برد. چراکه شاید روحانی نتواند ایده‌آل‌های خود را به عنوان وزیر تعیین کند و هماهنگی با نهادهای عالی رتبه و کسب رای اعتماد از مجلس این مسیر را برای او سخت کند اما روحانی می‌توانست حداقل‌ها را برای انتخاب وزیر در نظر بگیرد و کسانی را انتخاب کند که با او و برنامه‌ها و رویکردهایش هم‌خوان باشند.

اهم اظهارات تاجرنیا به شرح زیر است:

* روحانی در ابتدای تشکیل دولت دوم نظرات و تحلیل‌های دلسوزان کشور را نادیده گرفت و به جای استفاده از نیروهای شناخته شده، شناسنامه‌دار و باانگیزه سراغ افرادی رفت که وجه تمایز آنها تعامل با سایرنهادها بود. همین امر باعث شد افرادی به درون دولت نفوذ کنند که از انگیزه لازم برای فعالیت برخوردار نیستند و بیش از همه، از وزرا باید فراتر برویم و به سراغ حلقه اول دوستان رئیس‌جمهور برویم. اگر نگاهی به دوستان نزدیک رئیس‌جمهور و نزدیکان او بیندازیم فکر می‌کنم مجموع دولت ماحصل رفتارهای آنها است و روحانی باید بیشتر از آنها گله کند.

*هنوز هم برای اصلاح ساختار دولت فرصت باقی است، بهتر است روحانی در فرصت باقی مانده دست به اصلاح و تغییر برای کارآمدی هرچه بیشتر دست بزند. بزرگترین چالش روحانی و جریان حامی او یعنی اصلاحات، درحال حاضر کارآمدی دولت است. 

* کسانیکه در مغز استخوان دولت هم هستند حاضر به دفاع از آن نیستند. در اینکه کشور با مشکل مواجه است شکی نیست، اما کسانی باید منتقد آن باشند، که دستی بر آتش مدیریت در حاکمیت دولت ندارند. ضمن اینکه در چنین شرایط کشور که تهدیدات همه جانبه وجود دارد باید خیلی جدی‌تر از کشور دفاع شود. من احساس می‌کنم برخی از افرادی که در پست‌های وزارت و معاونین رئیس‌جمهور هستند، از موضع بالا به مردم نگاه می‌کنند و منتی برسر آنان می‌بینند که مسئولیت پذیرفته‌اند به همین دلیل شاید آنطور که باید و شاید در بحث دفاع از رئیس‌جمهور ورود نمی‌کنند.

کارنامه دولت جزء عملکرد اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود/ منکر کاستی‌های دولت نیستم

 

باشگاه خبرنگاران نوشت:

راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از حامیان دولت معتقدند که یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم توافق هسته‌ای برجام بوده و با خروج ترامپ از این قرارداد آیا دولت دستاورد دیگری دارد و یا خیر، اظهار کرد: توافق هسته‌ای برجام دستاوردی مربوط به کل نظام تلقی می‌شود و نمی‌توان صرفا آن را جزء دستاوردهای دولت تلقی کرد. معتقدم که اقدامات اساسی در راستای بهبود وضعیت کشور در دوران روحانی شکل گرفته است.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری درباره چرخش افکار عمومی در سال 84 از جریان اصلاحات به سوی جریان رقیب و این مسئله که آیا امکان دارد که در انتخابات آتی ریاست جمهوری بار دیگر شاهد چرخش افکار عمومی به سمت جریان رقیب باشیم، تأکید کرد: طبیعتا باید منتظر ماند، چرا که مجموعه عملکرد دولت در 6 ماه پایانی آن مشخص می‌شود و باید در نظر گرفت که ممکن است با توجه به پیشینه عملکرد دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبممکن است حتی افکار مردم به سمت جریان سوم باشد.

راه‌چمنی تصریح کرد: معتقدم هنوز مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان نشده‌اند، البته منکر کاستی‌های موجود نیستم و لازم است که دولت برای حفظ اقبال عمومی به جریان اصلاحات اقدامات لازم را در جهت اقناع مطالبات عمومی مردم انجام دهد. پیش از انتخابات ریاست جمهوری 1400 انتخابات مجلس را در پیش داریم و می‌توان با صراحت اعلام کرد که نتیجه این انتخابات می‌تواند سرنخی باشد که آیا مردم به سمت جریان رقیب گرایش پیدا می‌کنند و یا خیر.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری با اشاره به اینکه حامی اصلی روحانی در دو انتخابات اخیر جریان اصلاحات بوده و مردم امروز کارنامه دولت را جزء عملکرد اصلاح‌طلبان تلقی می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبیعتا در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته اصلاح‌طلبان نقش پررنگی داشته‌اند، اما باید توجه داشت که جمع دیگری از اصولگرایان معتدل نیز به حمایت از روحانی پرداختند، البته افرادی مانند آیت‌الله هاشمی و رئیس دولت اصلاحات نیز در رأی‌آوری وی تأثیر بسزایی داشته‌اند.

راه‌چمنی درباره این امر که آیا اصلاح‌طلبان به دنبال هم‌فکری با روحانی در جهت بهبود اوضاع دولت هستند تا بتوانند در انتخابات 1400 پیروز شوند، اذعان کرد: طبیعتا اگر اصلاح‌طلبان نکته‌ای به ذهن‌شان برسد به دولت انتقال می‌دهند و به عنوان اصلی‌ترین نیروهای حامی دولت هر مسئله‌ای که به نفع آن باشد را منعکس خواهند کرد. البته منکر این امر نیستم که اصلاح‌طلبان به دنبال پیروزی در انتخابات 1400 هستند، اما از بیان راهکارهایی که به نفع مردم و تقویت دولت در جهت پیشبرد منافع نظام باشد نیز دریغ نخواهند کرد.

عملکرد دولت با تمامی مشکلات قابل دفاع است

ایسنا نوشت:

محمدجواد جمالی در ارزیابی از عملکرد دولت دوازدهم در طول یک سال گذشته، گفت: دولت اقداماتی درباره مسائل داخلی و خارجی انجام داده است. نقطه مهم سیاست خارجی در دولت آقای روحانی مساله برجام بود، متاسفانه علیرغم تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران با روی کار آمدن آقای ترامپ اهداف بلند اقتصادی و سیاسی متصور از برجام محقق نشد.

وی افزود: ما از برخی حقوق خودمان درباره استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گذشت کردیم تا به روابط بهتری در سطح منطقه، بین‌الملل و از نظر اقتصادی، بانکی و سیاسی برسیم که این اهداف خیلی خوب با فشار آمریکا محقق نشدند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر با تحولات رخ داده در عربستان و روی کار آمدن نیروهای افراطی همچون محمد بن سلمان معادلات منطقه دچار تغییر شد. با فشارهای وارد شده روابط ما با خیلی از همسایگان و کشورهای عربی تیره شد که ما از عربستان به عنوان کشور متخاصم یاد می‌کنیم.

جمالی افزود: درباره ارتباط با برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان نیز پیشرفت زیادی نداشتیم، همچنان مشکلات امنیتی مرزی ما سر جایش است. هنوز دیپلماسی آب نیز نتیجه نداده است.

وی درباره عملکرد دولت دوازدهم در مسائل داخلی نیز گفت: متاسفانه دولت میراث‌دار وضع وخیم و نابسامان موسسات مالی و اعتباری بود که باعث نارضایتی مردم شد. دولت از این جهت فشار زیادی را تحمل کرد، از طرف دیگر بسیاری از تحریم‌ها پابرجا بود و موضوع عدم مراودات مالی ما با دلار باعث شد که بازار دلار دچار تنش شود، ظرف چند روز وضعیت به گونه‌ای شد که دولت شدیدا تحت فشار قرار گرفت.

جمالی مساله دیگر دولت را اشتغال خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه از آنجا که از قبل، بسیاری از واحدهای تولیدی دچار رکود شدند و کارگران‌شان بیکار و پیمانکارانی دچار ورشکستگی شدند، تعداد زیادی از دولت طلبکار هستند، آن هم در شرایطی که با پدیده قاچاق کالا مواجه هستیم که همه به اقتصاد کشور فشار وارد می‌کند. گرچه در این دولت اعلام شد که حدود یک سوم قاچاق کاهش یافته اما باز هم قاچاق ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری کالا در طول سال پول زیادی است.

جمالی ادامه داد: مساله دیگری که دولت میراث‌دار آن بود، مواجهه با حجم وسیعی از دانش‌آموزانی بود که به دانشگاه رفته و آنها با مدرک لیسانس و فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شدند، تعدادی که از نظر نیاز جامعه تناسبی نداشت. اکنون دولت با خیل وسیعی از فارغ‌التحصیلان بیکار مواجه است که باید چاره‌ای برای آن بیندیشد.

نماینده فسا در جمع‌بندی عملکرد دولت را با مجموعه چنین مشکلاتی قابل دفاع دانست و گفت: دولت‌ها همواره زحمات زیادی می‌کشیدند که دولت روحانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از نقاط قوت این دولت را می‌توان تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست آقای جهانگیری دانست که مستمرا جلسات آن برگزار می‌شود، همچنین دولت طرح‌های خوبی برای انتقال آب دارد که در صورت موفقیت می‌تواند در عرصه تولید، اشتغال، صنعت و کشاورزی کمک‌کننده باشد.

جمالی در پایان نقطه ضعف دولت را عدم توانایی برای خروج کشور از رکود دانست و گفت: باید بدانیم که دولت تحت فشار است و دستش برای هر کاری هم باز نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.