خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یوآخیم تورا، رئیس جدید کاتالونیا طی حکمی اعضای دولتش را منصوب کرد اما اسپانیا هنوز هم می‌تواند آن را متوقف کند و تاکید دارد، دولت او باید "قانونی و ممکن" باشد. مادرید از اکتبر گذشته پس از آنکه دولت کاتالونیا اعلام استقلال کرد، حاکمیت مستقیم بر این منطقه جدایی‌طلب را به دست گرفته است.

تورا ۱۳ مشاور از جمله "یوردی تورول" و "یوسپ رول" را که اکنون خارج از مادرید در حبس به سر می‌برند، برای دولتش معرفی کرده است. دو تن دیگر نیز به نام‌های "تونی کامین" و "لوئیس پوج" که همراه کارلس پوجدمون، رهبر معزول کاتالونیا به بلژیک فرار کرده‌اند و در تبعید به سر می‌برند، جزو مشاوران انتخاب شده‌اند. تورول و رول در پیام‌هایی توئیتری نامزدی‌هایشان را پذیرفتند.

یوآخیم تورا دوشنبه گذشته به عنوان رئیس کاتالونیا انتخاب شد و پنج‌شنبه گذشته سوگند یاد کرد. این تحول به چشم پایان حدود هفت ماه بلاتکلیفی سیاسی در این منطقه شمال شرقی اسپانیا دیده می‌شد. تورای ۵۵ ساله که همواره روی استقلال کمپین می‌کرد، خودش را "رئیس موقت" می‌داند و منتظر بازگشت پوجدمون است که آن را رهبر "مشروع" می‌داند.

پوجدمون که اول به بلژیک گریخت، ماه مارس در آلمان بازداشت شد. مادرید خواستار استرداد او به اسپانیا و محاکمه‌اش به جرم اغتشاش و سوء استفاده از دارایی‌های دولتی و به راه انداختن رفراندوم استقلال در کاتالونیاست. رفراندوم اول اکتبر طبق حکم دادگاه‌ها مغایر قانون اساسی اعلام شد. با این حال ماه گذشته دادگاهی در آلمان درخواست استرداد پوجدمون را رد کرد و او آزادی مشروط گرفت.

دولت مادرید در بیانیه‌ای اعلام کرده است، تیم تورا را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و این بدین معناست که رسمی شدن نامزدی آنان به تاخیر می‌افتد. همزمان رئیس جدید کاتالونیا خواستار دیدار بدون پیش‌شرط با ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا شده است و برخی آن را تلاشی برای کاهش تنش‌ها میان مادرید و این جدایی‌طلبان می‌دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.