ایندیپندنت گزارش داد، رسانه‌های اسپانیا گزارش دادند این وزیر سابق به نام کلارا پونساتی که به همراه کارلس پوجدمون، نخست وزیر سابق منطقه کاتالونیا اواخر اکتبر به بروکسل فرار کرده بود، به دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند بازگشته است.

پیشتر گفته شد که پونساتی به عنوان استاد اقتصاد در این دانشگاه تا تابستان گذشته فعالیت کرده و بعد از آن از فرصت انتصاب به عنوان وزیر آموزش در دولت سابق کاتالونیا استفاده کرد.

با وجود آنکه اسپانیا حکم بازداشت برای او صادر کرده دادگاه عالی این کشور حکم بازداشت اروپایی که در نوامبر برای پونساتی صادر شده بود را در اوایل دسامبر گذشته پس گرفت.

او و چهار وزیر سابق دیگر دولت کاتالونیا شامل خود پوجدمون از سوی مقام‌های اسپانیا متهم به شورش، فتنه‌گری و سوءاستفاده از بودجه عمومی شده‌اند و تنها اتهام اول آنها می‌تواند مجازاتی تا سقف ۳۰ سال حبس را در پی داشته باشد.

مقام‌های قضائی اسپانیا به هنگام بازپس‌گیری حکم بازداشت اروپایی استدلال کردند که حفظ اعتبار این حکم می‌تواند پیچیدگی‌های قانونی در پی داشته باشد زیرا مدارک نشان داده‌اند اتهام‌ها یک گروه گسترده‌تر را دربرمی‌گیرند.

ابتدا مشخص شد که پونساتی روز پنجشنبه بلژیک را ترک کرده چون او ظاهرا برای تشکیل یک گروه از مشاوران سابق که با یک روزنامه کاتالونیایی مصاحبه کردند، حضور پیدا نکرد.

او روز شنبه نقل و انتقالش به اسکاتلند را در توئیتر تایید کرد و نوشت: تبعیدی‌های کاتالونیا به بریتانیا می‌رسند. من از آزادی تحرکم به عنوان شهروند اروپا لذت می‌برم و قرار است این هفته به دانشگاه سنت‌ اندروز برگردم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.