الخلیل پس از امضای تفاهم نامه مشترک با وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: تهران و دمشق ارتباط خوبی در عرصه های مختلف دارند و برای برطرف کردن مشکلات احتمالی پیش روی شرکت های ایرانی در موضوع بازسازی سوریه قراردادهای خوبی منعقد شده است.

وی همچنین نتایج گفت وگوهای دو روزه مقامات ایرانی و سوری را بسیار سازنده توصیف و تاکید کرد: دمشق و تهران در نظر دارند تا در سفر آتی اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه توافق نامه همکاری راهبردی طولانی مدت دوجانبه در زمینه اقتصادی امضا کنند.

الخلیل با اشاره به سفر عباس آخوندی به دمشق و با بیان این که سوریه در دوران بازسازی به بزرگترین کارگاه در جهان تبدیل خواهد شد و این موضوع بسیار حائز اهمیتی است، گفت: وزیر راه و شهرسازی ایران در این سفر در جریان نیازهای سوریه در بسیاری از بخش ها قرار گرفت و با توجه به امتیازات و توان بالای موجود در ایران و شرکت های ایرانی، آنها می توانند در زمینه بازسازی سوریه نقش فعال و تاثیرگذاری ایفا کنند.

وی افزود: بحث های بسیار مهمی میان ایران و سوریه در خصوص همکاری مالی از جمله بانکی، حمل و نقل و ساخت شهرها و بسیاری از زمینه های دیگر صورت گرفت که در اقدامات اجرایی و استراتژی طولانی مدت میان دو کشور در مرحله آینده نمایان خواهد شد.

الخلیل ادامه داد: مقامات سوری و ایرانی امروز در نشست های تخصصی توانستند پایه های صحیحی را برای شکل گیری روابط اقتصادی پی ریزی کنند که در آینده نزدیک تا سطح روابط سیاسی این موضوعات ارتقا پیدا می کند.

وی با ابراز تاسف از محدود بودن روابط تجاری و سرمایه گذاری موجود میان تهران و دمشق، خاطرنشان کرد: علیرغم وجود برخی مسایل، دو طرف اراده خود را برای پیشبرد روابط تا بالاترین سطح ممکن جزم کرده اند؛ دمشق امروز نیازمند همکاری گسترده در زمینه های اقتصادی به ویژه در بعد تجاری و سرمایه گذاری است.

وزیر اقتصاد سوریه افزود: ما امروز توانستیم موانع پیش روی را به طور مشروح مشخص کنیم و برای هر یک از آنها حد و مرزی قرار دهیم و اقداماتی که هر یک از دو طرف باید در این راستا بردارند، تبیین شد و یک نقشه راه واقعی برای این موضوع تهیه شده است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (پنجشنبه) در راس هیاتی برای تبادل همکاری های اقتصادی بین ایران و سوریه وارد دمشق شد و مورد استقبال وزیر اقتصاد این کشور قرار گرفت.

آخوندی و سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه امروز در دمشق در زمینه اقتصادی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند؛ یادداشت تفاهمی که سرآغاز فصل تازه ای در مناسبات اقتصادی ایران و سوریه است.

این تفاهم نامه اقتصادی، مقدماتی بوده و برای نشست عالی کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران آماده شده تا به امضای نهایی برسد.

اصلی ترین موضوعات در این سند راهبردی، مقوله تجارت و همچنین موضوعات تخصصی در قالب حمل و نقل، صنعت، بانکداری، بازسازی خانه ها و مراکز آسیب دیده در جنگ سوریه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.