این مقام مسوول با اشاره به اهمیت بالای ایجاد مسیر مناسب بین آسیا و خلیج‌فارس افزود: از احداث و تکمیل راه‌آهن آستارا بسیار خرسند بوده و امید داریم تا با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این پروژه تمامی سیستم‌ها به این خط بین‌المللی متصل و کریدور ریلی مذکور راه‌اندازی شود. معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: براساس آمار موجود طی یک‌سال گذشته حجم تجارت بین ۲ کشور به ۱۸۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. وزیر اقتصاد گرجستان قسمت عمده این مبادلات تجاری را در حوزه حمل‌ونقلی اعلام کرد و افزود: درحال حاضر هفته‌ای ۳۱ پرواز بین ایران و گرجستان انجام می‌شود که تمایل داریم این آمار در ایام تابستان به سه برابر افزایش پیدا کند. به گفته وی، طی یک‌سال گذشته ۳۶۶ هزار و در سه ماه نخست سال‌جاری حدود ۱۰۰ هزار ایرانی به گرجستان سفر کرده‌اند.

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان ضمن ابراز تمایل برای گسترش هرچه بیشتر و سریع‌تر کریدورهای ایران – ترکیه – آذربایجان و گرجستان بیان کرد: توسعه روابط بانکی و بخش‌های سرمایه‌گذاری از دیگر موارد مورد توجه ما در روابط بین ۲ کشور است؛ چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری کلان و قابل توجهی بین ایران و گرجستان وجود ندارد. وزیر اقتصاد گرجستان همچنین نسبت به همکاری برای ایجاد نمایندگی‌های قوی ایران در حوزه‌های لجستیک و پتروشیمی در بنادر دریای سیاه اعلام آمادگی کرد و افزود: معتقدیم ایران از طریق آذربایجان یا ارمنستان می‌تواند مسیر خوبی برای ارائه منابع گازی و نفتی باشد. این مقام مسوول درباره پروژه بندر آناکلیا واقع در گرجستان اعلام کرد: این پروژه که می‌تواند توزیع‌کننده خوبی در حوزه دریای سیاه باشد درحال حاضر دارای ظرفیت ۹ میلیون تنی است که باید به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد؛ مساله‌ای که برای تحقق نیاز به توسعه کریدور و بندر دارد. به گفته وی، درصورتی که این بندر در شرایط فعالیتی مناسبی قرار بگیرد راه‌آهن گرجستان نیز تکمیل و ظرفیت عبور کالا تا سه برابر افزایش می‌یابد.

همکاری ایران و گرجستان در ایجاد تاسیسات لجستیکی

وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل‌ونقل چندوجهی یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب برای پیگیری در این شرایط به شمار می‌رود، گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل‌ونقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان و هیات همراه ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این جلسه درخصوص همکاری ایران در بحث توسعه کریدورها اعلام آمادگی کرد و گفت: ارتباط بین ایران و گرجستان تا این لحظه بیشتر در جهت رفع موانع بوده که امیدواریم از این پس بتواینم اقدامات مثبتی را در حوزه‌های موجود به انجام برسانیم و از ظرفیت ایجاد شده حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما هم‌اکنون علاقه‌مند به توسعه کریدورها چه در مسیر شمال به جنوب به سمت غرب و چه کریدور ترکیه – ایران - آذربایجان و گرجستان هستیم و فکر می‌کنیم که تحقق این امر نیز نیازمند اقدامات مکمل است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به هند نیز بیان کرد: ما در این سفر خواستار برگزاری یک جلسه معرفی و بازاریابی برای کریدور جنوب – شمال و جنوب – غرب شدیم که قرار شد این جلسه در ماه سپتامبر در تهران با حضور نمایندگان هند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار شود. آخوندی در این‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر فردی را در جایگاه مدیریت کریدورهای کشور منصوب کرده‌ایم تا در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، گمرک و بندر به رفع آن بپردازد. این مقام مسوول با تاکید براینکه تمام تلاش ما براین است تا بتوانیم برای کریدورهای مذکور یک هدف‌گذاری کمی و اقتصادی مناسب داشته باشیم، گفت: ما در ایران به احداث تعدادی لجستیک پارک نیاز داریم که به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم درصورت تمایل برای ایجاد تاسیسات لجستیکی از این مسیر استفاده کنید و از ظرفیت بنادر جنوبی و شمالی کشور ما بهره‌مند شوید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین نسبت به همکاری ایران در ایجاد تاسیسات لجستیکی در سایر مناطق مورد نیاز از سوی کشور گرجستان نیز اعلام آمادگی کرد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید در اشاره به بحث راه‌آهن قزوین- رشت – آستارا نیز بیان کرد: عملیات این پروژه هم‌اکنون در حال اجراست و امیدواریم بخش قزوین – رشت آن تا ماه‌های سپتامبر و اکتبر فعال و زیربار ترافیک برود. آخوندی با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل‌ونقل چندوجهی نیز یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب در این شرایط است، گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل‌ونقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم. در این راستا به شما تجار و فعالان اقتصادی کشور خودمان توصیه می‌کنیم به این عرصه نیز ورود پیدا کنند.

وی بحث‌های نرم‌افزاری و حمایت از سرمایه‌گذاری را از دیگر موضوعات قابل بررسی و گفت‌وگو بین ۲ کشور اعلام کرد و گفت: ما در حوزه مسائل بانکی نیاز به شفافیت و پشتیبانی بیشتر از سوی گرجستان داریم؛ چراکه نهایتا اگر فعالیت‌های تجاری بین ۲ ملت راه‌اندازی شود، قطعا نیازمند مبادلات بانکی در این حوزه خواهیم بود. این مقام مسوول با بیان اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در این بخش مثبت و در جهت رفع موانع است، گفت: در حوزه گردشگری نیز از استقبال مردم کشورمان برای سفر به گرجستان خوشحال هستیم و علاقه‌مندیم از دوستان گرجی خود در ایران پذیرایی کنیم.