یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت هدف واشنگتن اعمال فشار برای تغییر رفتار ایران است. 

«برایان هوک»، مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفت: «هدف تلاش‌های ما اعمال تمامی فشارهای ضروری بر ایران است تا این کشور رفتارهایش را تغییر داده و به دنبال چارچوب جدیدی باشد که می‌تواند نگرانی‌های ما را برطرف کند.»

همزمان وبگاه خبری-تحلیلی پالیتیکو گزارش داده «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا قرار است در یک سخنرانی که روز دوشنبه در اندیشکده هریتیج برگزار می‌شود راهبرد جدید این کشور بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام را تشریخ خواهد کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

پالیتیکو نوشته پامپئو در سخنرانی روز دوشنبه رئوس کلی «راهبرد جامع» آمریکا درباره اینکه ایالات متحده، کشورهای اروپایی و سایر کشورها چه اقداماتی می‌توانند برای «مهار» فالیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران انجام دهند را تشریح خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.