سی‌ان‌ان گزارش داد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در شبکه سی‌ان‌ان گفت: اگر پیونگ یانگ خلع سلاح اتمی خود را محقق کند، دورنمای این کشور بسیار خوب خواهد بود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم آنچه که کره شمالی می‌خواهد تبدیل شدن به یک کشور نرمال است و باید برای این منظور با مابقی کشورهای جهان -همانطور که کره‌ جنوبی هست- رفتار کند و تعامل داشته باشد.

این مقام مسئول همچنین گفت: ایالات متحده به دنبال یک خلع سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و معتبر است. همچنین برنامه موشک‌های بالستیک نیز باید متوقف شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار قریب الوقوع خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی همچنین قرار است سایر مسائل از جمله اتباع ربوده شده ژاپنی در کره شمالی و همچنین اتباع کره‌ جنوبی مفقود شده در این کشور را با کیم جونگ اون در میان بگذارد.

مایکل پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با برنامه روز یکشنبه شبکه خبری فاکس نیوز به مساله کره شمالی اشاره کرد و گفت: با توجه به خطرات موجود و تهدیدهای پیش‌رو ما کاملا هوشیارانه رفتار می‌کنیم. البته این مساله کاملا مشخص است که رهبری کره شمالی به دنبال تغییر استراتژیک است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین جزئیات بیشتری را درباره "مسیر پیشرفت و عظمت برای کره شمالی" مطرح کرده و گفت: اگر کیم جونگ اون با درخواست‌های واشنگتن موافقت کند مشمول سرمایه‌گذاری مستقیم آمریکا خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به دنبال کمک به کره شمالی هستیم. آمریکا با آنها برای توسعه زیرساخت‌ها و تمام آنچه که مردم کره شمالی نیاز دارند،‌ همکاری خواهد کرد. آمریکا همچنین به دنبال تامین و ارائه تضمین‌های امنیتی برای رهبری کره شمالی نیز هست.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر این مساله تاکید کرد که ایالات متحده به مقام‌های کره شمالی این تضمین را خواهد داد که به دنبال تضعیف رهبری این کشور نیست.

وی همچنین در ادامه مصاحبه خود گفت: هیچ یک از روسای جمهور ایالات متحده تاکنون کشور را در چنین جایگاهی قرار نداده‌اند. منافع آمریکا در روند گفت‌وگوها با کره شمالی مدنظر قرار گرفته است. ما به دنبال جلوگیری از خطری هستیم که کره شمالی ممکن بود در آن از سلاح اتمی استفاده کند. اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد کره شمالی می‌تواند شاهد سر ریز شدن حضور کمپانی‌های آمریکایی در بازارهایش باشد و این مساله به تامین غذای موردنیاز و کالاهای ضروری این کشور کمک می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.