خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد سه سال پس از ‌آنکه جری چون شینگ لی در سال ۲۰۰۷ از سیا خارج شد، از افسران اطلاعاتی چین در ازای اطلاعات مرتبط به دفاع ملی ایالات متحده آمریکا پول دریافت کرده بود.

این افسر سابق ۵۳ ساله یک شهروند آمریکایی است که آن زمان ساکن هنگ‌کنگ بود و درخواست عوامل چینی را پذیرفت و پولی که دریافت کرده بود پنهان کرد. او ژانویه بازداشت شد. طبق دادخواستی که آن زمان علیه او صادر شده بود، عوامل اف‌بی‌آی سال ۲۰۱۲ در جریان بازرسی از منزل او در داخل چمدانش یادداشت‌هایی از اسامی، شماره تماس‌ها و سایر جزئیاتی کشف کردند که به مامور مخفی‌های سیا و جاسوسان مرتبط بود.

جری چون شینگ لی که ۱۴ سال در سیا کار کرده بود، سال ۲۰۱۲ داوطلبانه با عوامل اف‌بی‌آی مصاحبه کرد و اذعان داشت که یک سند محرمانه برای عوامل چینی آماده می‌کرده است. اما حدود شش سال تا زمان بازداشت او زمان گذشت.

این مامور سابق سیا سه‌شنبه به یک فقره توطئه برای گردآوری یا ارسال اطلاعات دفاع ملی برای کمک به یک دولت خارجی و دو فقره اتهام بابت نگهداری غیر قانونی اسناد مرتبط با دفاع ملی متهم شد. مقام‌های آمریکایی درباره اینکه چرا آنقدر طول کشیده است تا لی تفهیم اتهام شود، اطلاعاتی ارائه نکردند.

بررسی این پرونده در بحبوحه نگرانی گسترده در جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر آن صورت می‌گیرد که پکن می‌تواند عوامل آنها در چین را منحرف کند. نیویورک تایمز سال گذشته گزارش داد از ابتدای ۲۰۱۰ تا پایان ۲۰۱۲ چینی‌ها "دست‌کم ده‌ها" منبع سیا در داخل چین را کشته و شش تن یا بیشتر را زندانی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.