سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا در ششمین نشست روسای پلیس و بخش‌های مقابله با جرائم سایبری کشورهای آسیایی و اروپایی گفت: به جرات می‌توان یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر را این نشست دانست، زیرا که تصمیم‌گیران اصلی حوزه مقابله با جرائم سایبری درآن حضور دارند و این یک فرصت بسیار عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی و اروپایی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴.۲ میلیارد نفر در جهان کاربر فضای سایبر هستند گفت: امروز تامین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهای جهان است و برای این مهم همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: سازمان‌های معتبر جهان پیش بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۰ جرائم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرر مالی برابر با دو تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد و در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن نیز سهم گسترده‌ای را به عنوان عضوی از شاکله فنی اطلاعات به خود اختصاص خواهند داد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه هر تکنولوژی و فناوری همزمان با فرصت‌های فراوان می‌تواند در بلندمدت تهدیدات فراوان و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد تصریح کرد: دانشمندان معتقدند هر تکنولوژی در فناوری که به دست انسان می‌رسد برای تکامل خود نیاز به یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله‌ای دارد و در این رهگذر استفاده شتابان انسان از این تکنولوژی‌های تکامل نیافته باعث سوء استفاده مجرمین در جهان شده است.

وی ادامه داد: باید گفت که بی‌شک فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه همه جرائم هستند و به همین خاطر تامین امنیت فضای سایبر بیش از پیش پراهمیت گشته و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلاف و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت به هم پیوسته و اجتناب‌ناپذیر گام‌های اساسی و مشارکت‌آمیز بردارند.

وی ادامه داد: تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان باعث نگرانی جامعه جهانی شده است. رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، گروه‌های سازمان یافته و شکل‌گیری و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری، فعالیت‌های مجرمان، گروه‌های سازمان یافته تروریستی مانند داعش، النصره و القاعده و ده‌ها گروه تروریستی که به صورت پنهان در کشورها فعالیت می کنند از جمله این تهدیدات و چالش‌ها هستند.

وی ادامه داد: دارک‌نت، وب عمیق، قوی نت، بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر، واتس‌آپ، فیس‌بوک در کنار ابزارهایی مانند پنهان‌سازان هویت، پول‌های مجازی مانند بیت کوین و شبکه و سرویس‌های رمز شده سبب شده تا بستری مناسب و امن برای مجرمان و تروریست‌ها ایجاد شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه امروز با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب اله داعش به پایان خود در میدان نبرد رسیده، خاطرنشان کرد: متاسفانه تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می‌شود از تلگرام و توئیتر به منظور ترویج و تبلیغات، جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند و گروه‌های تروریستی از اوایل سال ۲۰۱۸ وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه سازی سایبری برای بارگیری پنهان هستند.

رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: داعش با ایجاد ۵۰۰ کانال و با ۱۱ زبان دنیا در تلگرام فعالتی می‌کند و متاسفانه ابزارهای سفارشی‌سازی شده به خصوص در پیام رسان موبایلی که تحت عنوان امنیت کاربران طراحی شده بسترهای امنی برای مجرمان و ترویست‌ها در دنیا ایجاد می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.