بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس که به منظور رایزنی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آمریکا سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مستحق دریافت جایزه صلح نوبل در صورتی‌که بتواند مسئله هسته‌ای با کره شمالی و توافق هسته‌ای با ایران را حل کند، دانست.

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۹ به دلیل تلاش‌های فراوانش برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و همکاری میان افراد به این جایزه بین‌المللی دست یافت.

بوریس جانسون در سفری دو روزه برای رایزنی با مقامات ارشد آمریکایی به منظور حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به واشنگتن سفر کرده است. وی با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نیز بر لزوم ادامه اجرای این توافق تاکید کرد و از ترامپ خواست تا توافق را نابود نکند.

رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند، اصلاح نشود، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد. وی شب گذشته پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و گفت که تصمیمش درباره توافق را سه‌شنبه شب ( به وقت تهران) اعلام خواهد کرد.

در همین راستا رهبران اروپا، شامل امانوئل مکرون رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در هفته‌های اخیر به آمریکا رفتند تا برای متقاعد کردن ترامپ به ماند در توافق هسته‌ای تلاش کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: ما باید در قبال ایران سرسخت‌تر باشیم و نقایص توافق هسته‌ای را برطرف کنیم.

جانسون افزود: رئیس جمهور آمریکا حق دارد به نقایص توافق اشاره کند.

وی در ادامه با استناد به سخنان ترامپ درباره ضعف‌های برجام مدعی شد: رفتار ایران بد است. ایران به ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیما تمایل دارد. ما باید اینها را متوقف کنیم و آنچه را که ایران در منطقه انجام می‌دهد به عقب برانیم. ما باید در قبال ایران سرسخت‌تر باشیم.

وزیر امورخارجه انگلیس گفت: ما باید نقص‌های توافق (برجام) را اصلاح و برطرف کنیم. یکی از مهم‌ترین آنها نیز این بندهای غروب است، چراکه توافق کنونی به ایران اجازه می‌دهد پس از سال ۲۰۲۵ برنامه‌های غنی سازی را پیش ببرد که ممکن است به سلاح هسته‌ای منتج شود. ما باید شیوه‌ای برای اصلاح این مسئله بیابیم و ترامپ حق دارد که توجه به این موضوع را خواستار شود.

جانسون افزود: با این حال کاری که انجام می‌دهیم نباید با از میان بردن توافق و پاره کردن آن صورت گیرد. اگر چنین کاری انجام دهیم سوالی که پیش می‌آید این است که خوب گام بعدی چه خواهد بود؟ اگر ایرانیان به سوی ساخت سلاح اتمی بروند، چه می شود؟

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره تاکید کرده است هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده است و این مسئه بارها از سوی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.