رویترز گزارش داد، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بعد از بررسی‌های دقیق پکن به آمریکا اعلام کرد که اتهامات مطرح شده کاملا مغایر با واقعیت است.

وی ادامه داد: افراد مرتبط باید به واقعیت توجه کنند و اتهامات بی پایه و اساس را مطرح نکنند.

پیشتر مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شدند، نیروهای چینی مستقر در اولین پایگاه نظامی خارجی این کشور واقع در جیبوتی با استفاده از لیزر در پرواز هواپیماهای نظامی آمریکا در یک پایگاه آمریکایی در همان نزدیکی اختلال ایجاد کرده‌اند و این امر منجر به ایجاد مشکل برای خلبان‌های آمریکایی و اعتراض رسمی دیپلماتیک واشنگتن به پکن شده است.

مقام‌های آمریکا اعلام کردند به خلبان‌های این کشور اخطار داده‌اند که هنگام پرواز در برخی مناطق جیبوتی احتیاط به خرج دهند و علت این احتیاط، اختلال‌آفرینی با لیزر برای هواپیماهای آمریکایی در چند مورد طی چند هفته گذشته است.

در این اخطار آمده است: در یک مورد، خدمه یک هواپیمای C۱۳۰در اثر برخورد لیزرهایی در سطح نظامی دچار آسیب چشم شده‌اند و این اختلال‌آفرینی با لیزر مربوط به پایگاه چینی بوده است.

دو مقام نظامی آمریکا به سی‌ان‌ان گفتند که واشنگتن شدیدا از بابت احتمال وقوع حوادث بزرگ ناشی از چنین حرکت‌هایی نگران است.

مقام‌ها گفته‌اند که وزارت خارجه آمریکا در تلاش برای متوقف کردن این فعالیت‌های چین، اعتراض دیپلماتیک رسمی به پکن ابلاغ کرده است.

چین سال گذشته میلادی یک پایگاه دریایی در جیبوتی که تنها چندین مایل فاصله با تاسیسات آمریکا در این کشور دارد؛ افتتاح کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.