در یادداشت مذکور آمده است:

۱. در عصر دوشنبه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو در اشکال متمایزی اظهاراتی را برای بی اعتبار کردن توافق هسته ای ایران بیان کرد که انتظار می رود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ می از آن خارج شود. وی با این اقدام درصدد بود تا مانعی را که دستگاه امنیتی اسرائیل در طی سه سال گذشته ایجاد کرده بود را از میان بردارد.

گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در اظهاراتی بیان کرد: « در حال حاضر با وجود تمام نواقصی که این توافق دارد اما توانسته تحقق رویای هسته ای ایران را از ۱۰ تا ۱۵ سال به تعویق بیندازد.» اما این نمایش تصویری نتانیاهو یک چیز مهم را فراموش کرد: تاریخ‌های ضروری که ثابت کند ایران از زمان امضای برجام در ۲۰۱۵، تا کنون اقدامی ناقض آن انجام داده است.

اما این که ایران به پنهان کردن برخی از مدارک خود می دهد و افرادی که نتانیاهو ذکر کرد، هنوز هم بر سر کار هستند؛‌ لزوما دلیل آن نیست که برنامه تسلیحاتی مخفی در جریان است. اگر هم باشد، نتانیاهو اما هیچ اثباتی ارائه نداد.

۲. اطلاعات به نمایش گذشته توسط نتانیاهو در روز دوشنبه چیز جدیدی برای طرفین برجام نبود. نمایندگان تام الاختیار نتانیاهو از قبیل رئیس موساد؛ شورای امنیت ملی و مدیر کل وزارت امور خارجه در روزهای اخیر بین پایتخت ها در حال رفت و آمد هستند و به همتایان خود گزارش می دادند.

روز پنج شنبه گذشته، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی گفت: « بعد از قرائت سه بار برجام من می خواهم بگویم که این توافق با این فرض نوشته شده که ایران سعی دارد تقلب کند.» به نظر می‌رسید که او در حال حاضر به پرونده نتانیاهو پاسخ می‌دهد: بله، ایران دروغ می‌گوید، به همین دلیل است که توافق محکمی که فرض می‌کند که آنها به دروغ گفتن ادامه خواهد داد ضروری است. نتانیاهو این کنفرانس خبری اغراق‌آمیز را ترتیب داد زیرا می‌دانست مردی (ترامپ) که قرار است درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم بگیرد، هیچوقت نمی‌تواند این مسائل را توضیح دهد.

۳. اظهارات نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی هیچ چیز جدیدی در حوزه برنامه هسته ای به ما ارائه نداد که قبلا آن را نمی دانستیم یا توسط گزارش های اژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نشده باشد. اما همچنان ما شیفته جزئیات برجسته ای از فایل های آرشیو سری در مورد برنامه هسته ای ایران هستیم که از سوی نتانیاهو مطرح شده است- البته با این فرض که تمام اطلاعات موجود معتبر هستند. (هیچ دلیلی وجود ندارد که من فکر کنم نتانیاهو با ارائه شواهد دروغین درصدد بی اعتبار سازی جامعه اطلاعاتی اسرائیل است.)

بنابراین هدف وی از پخش این نمایش زبانی در برنامه های خبری اصلی تلویزیون اسرائیل یک بازی آشکار برای فریب افکار عمومی داخلی بوده است زیرا که ما در نظرسنجی گذشته شاهد آغاز فرسایش تدریجی رای نتانیاهو و حزب لیکود در میان رای دهندگان بوده ایم. بنابراین این دستکاری یک «کودتای اطلاعاتی» برای کمک به ترامپ جهت تصمیم گیری در تاریخ ۲۲ اردیبهشت برای لغو برجام و همچنین بهبود وضعیت محبوبیت نتانیاهو در بین صهیوینست‌ها می توان توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.