اسحاق جهانگیری معاون اوّل رئیس‌جمهور، صبح امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت) و در ادامه سلسله جلسات ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی، ضرورت تأمین نیاز ارزی دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند را یادآور شد و گفت: بانک مرکزی با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همه دانشجویانی که برای تحصیلات تکمیلی با هزینه شخصی به کشورهای دیگر رفته‌اند طبق ضوابط تدوین شده ارز پرداخت خواهد کرد تا زندگی این دسته از شهروندان ایرانی مختل نشود.

وی تصریح کرد: البته این دسته از دانشجویان باید ظرف مدت حداکثر ۶ ماه دانشگاه محل تحصیلشان از نظر اعتبار علمی به تأیید وزارت علوم برسد.

جهانگیری با بیان اینکه نباید هیچ یک از مراجعان به سفارتخانه های خارجی در کشور برای دریافت ویزا با مشکل تأمین ارز مواجه باشند،‌ اظهار داشت: دولت ایران متعهد است معادل ریالی پرداخت شده توسط مردم به سفارتخانه ها، ارز به قیمت مصوب در اختیار آنها قرار دهد و وزارت امور خارجه مؤظف شده تا با همکاری بانک مرکزی و سفارت خانه های خارجی موانع موجود در این زمینه را به سرعت برطرف کند. 

معاون اوّل رییس جمهور با بیان اینکه سوداگری و خرید و فروش ارز با هدف کسب سود قابل قبول نیست، گفت: با راه اندازی سامانه «نیما» گام مهمی در تأمین ارز مورد نیاز واردات و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برداشته شده است و برخی مشکلات موجود نیز به مرور زمان و با اجرایی شدن دقیق سیاست های جدید ارزی حل خواهد شد.

وی از بانک مرکزی خواست تا ضمن بررسی روزانه آخرین اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازهای ارزی کشور، خرید ارز حاصل از صادرات و تأمین ارز مورد نیاز واردات کالای اساسی ، گزارشی از نحوه اجرای سیاست های جدید ارزی با هدف آگاهی مستمر و لحظه ای از وضعیت روند اجرای این سیاست ها و رفع نگرانی های مردم به‌ویژه افرادی که نیازهای ضروری و واقعی به ارز دارند به ستاد ارایه کند.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز در گزارشی از میزان و تعداد گشایش اعتبار در سامانه «نیما» ، روند پیشرفت امور را مثبت توصیف کرد و با تشریح برخی موانع اظهار اطمینان کرد؛ روند واردات کالاهای اساسی به کشور در چند روز آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، و امور خارجه، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و روسای کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رییس جمهور حضور داشتند، پیرامون نحوه تأمین ارز دانشجویی، کارآمدی سامانه «نیما» و آخرین وضعیت نحوه تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی کشور بحث و تبادل نظر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.