آنتونیو گوترش روز سه شنبه در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار ضمن تشکر از حضور مقامات عالی رتبه کشورها اذعان داشت حضور و تلاش های شما در نقطه ای از تاریخ که صلح در شکننده ترین و خطرناک ترین وضعیت خود در بسیاری از نقاط جهان قرار دارد قابل تقدیر است. 

وی اذعان داشت هیچ کس نمی تواند منافع جهانی شدن همچون ادغام اقتصاد جهانی،کم شدن فقر و بالارفتن استاندارد های زندگی، گسترش تجارت و پیشرفت تکنولوژی را زیر سوال ببرد ولی باید اعتراف کرد در برخی بخش های اساسی جهان ما رو به عقب حرکت کرده است . 

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: رکورد کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی توسط تسلیحات انفجاری، آواره شدن جمعیت زیادی در جهان بخاطرخشونت، جنگ و اعدام ها در سال های اخیر چشم گیر است. 

گوترش اضافه کرد در سال های اخیر همچنین شاهد گسترش ناگوار نقض حقوق بشر، وطن پرستی، نژادپرستی و هراس افکنی بوده ایم و نابرابری در حال گسترش است و کشورها در مناطق مختلفی از پیشرفت بازمانده اند. 

وی با بیان این که زنان و دختران مورد تبعیض های گوناگونی قرار می گیرند، اظهار کرد: این ها گویای آن است که ما باید با عظمی راسخ و اتحاد بیشتر در جهت رفع ترس انسان هایی که وظیفه ما خدمت به آنهاست و مسیر جهان را به سمت آینده ای بهتر و دستیابی به صلح و پیشرفتی پایدار قرار دهد.

دبیر کل سازمان ملل یادآور شد: پیام اصلی من در صلح آوری و دستیابی به صلح پایدار حول محور انسجام تلاش های بین المللی در حمایت از کشورها و مردم آن کشورها باید قرار گیرد. 

گوترش حل چالش های پیش روی را نیازمند همکاری های نزدیک استراتژیک و مشارکت عملیاتی بین تمام عوامل موثر بر اساس اولویت ها و سیاست های ملی دانست و تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف می بایست همکاری ها و تمام تلاش هایمان را در تمام جهات برای ادامه صلح از جمله پیشگیری از درگیری ها وتصویب قطعنامه های لازم و در مواردی همچون صلحبانی و توسعه بلندمدت با انسجام بیشتری ادامه دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: صلح پایدار تنها با عزم کشورها با استفاده از تمهیدات ملی در جهت برآورده سازی نیازهای اقشاری همچون جوانان، زنان، اقلیت ها و افراد دارای معلولت انجام پذیر خواهد بود و زنان در تمامی این زمینه ها نقش خطیری در دستیابی به صلح دارند.

اجلاس عالی رتبه صلح پایدار به پیشنهاد میروسلاو لایچاک رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.