خبرگزاری فرانسه نوشت، ایزومی ناکامیتسو، نماینده سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح در جلسه بررسی اولیه معاهده منع گستردش هسته‌ای (ان‌پی‌تی) گفت: تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای به صورت عمدی یا غیر عمدی رو به افزایش است.   

ایالات متحده آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است، همچنین در این کنفرانس نسبت به "پوچی" کنونی در چشم‌انداز پیشرفت خلع سلاح هشدار داد.  

هدف ان‌پی‌تی که در اوج جنگ سرد در حدود نیم قرن پیش به مذاکره گذاشته شد، پیشگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و همزمان وضع قوانینی برای کشورهای هسته‌ای به منظور کاهش زرادخانه‌های آنها بوده است.

ناکامیتسو در افتتاحیه نشست ژنو هشدار داد: جهان امروز با همان چالش‌هایی مواجه است که به تولد ان‌پی‌تی انجامید. سخن‌پراکنی درباره لزوم بکارگیری تسلیحات هسته‌ای رو به افزایش است و برنامه‌های مدرنیزه کردن از سوی کشورهای مسلح به فناوری هسته‌ای به امری منجر شده که بسیاری آن را به چشم رقابت تسلیحاتی جدید و کیفی می‌نگرند.   

معاهده ان‌پی‌تی که ۱۹۱ عضو دارد، هر پنج سال مورد بازنگری جامع قرار می‌گیرد و در این میان، سالانه کمیته‌های اولیه بررسی‌هایی صورت می‌دهند. بررسی جامع آتی به سال ۲۰۲۰ یا ۵۰ سال بعد از اجرای اولین ان‌پی‌تی موکول شده است.

نشست امسال پس از آن برگزار می‌شود که کره‌شمالی به عنوان یک کشور خارج شده از ان‌پی‌تی در سال ۲۰۰۳ توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را اعلام کرده و می‌گووید سایت آزمایش هسته‌ای خودش را منحل می‌کند. بسیاری از سخنران‌های نشست ژنو از این تحولات استقبال کرده اما جانب احتیاط را رعایت کردند.

یاچک بلیتسا، نماینده اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ حداکثر فشار روی کره‌شمالی تا زمان حرکت این کشور در مسیر خلع سلاح کامل، قابل تایید و غیر قابل بازگشت تاکید کرد.

کریستوفر فورد،‌ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و عدم اشاعه هم تاکید کرد پیونگ‌یانگ هنوز تا بازگشت به ان‌پی‌تی راه درازی در پیش دارد.

او گفت:‌ برنامه‌ هسته‌ای کره‌شمالی یکی از دلایلی است که رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای امروز با تهدیدات بزرگتری روبروست.  

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.