رویترز گزارش داد، در این تظاهرات معترضان پرچم‌های آبی و سفید نیکاراگوئه را تکان داده و شعار می‌دادند "رئیس‌جمهور از قدرت کناره‌گیری کن!".

این معترضان در چندین نقطه شهر ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه تجمع‌هایی را برگزار کردند. با این حال مقام‌های نیکاراگوئه تلاش کرده‌اند تا بعد از خشونت‌های چند روز گذشته از سوی پلیس علیه معترضان این بار نیروهای پلیس را از این تظاهرات دور نگه دارند.

این دور اعتراضات چند روز پیش و بعد از آن آغاز شد که دولت دنیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه که از سوی منتقدانش به تلاش برای ایجاد یک دیکتاتوری خانوادگی متهم شده طرحی مناقشه برانگیز را برای اصلاح نظام رفاهی این کشور کلید زد.

سرکوب گری‌های پلیس علیه معترضان و ایجاد محدودیت‌های شدید برای برخی رسانه‌ها به انتقادهای گسترده علیه اورتگا دامن زده است.

اورتگاه یکشنبه شب و در تلاشی برای آرام تر کردن خیابان‌ها اعلام کرد: طرح مناقشه برانگیز اصلاح نظام رفاهی را لغو کرده است.

تظاهراتی که روز دوشنبه به رهبری دانشجویان دانشگاه‌ها در شهر ماناگوا برگزار شد بزرگترین موج اعتراضات شش روز گذشته محسوب می‌شد.

این تظاهرکنندگان در عین حال خواهان آزاد شدن معترضانی شدند که طی روزهای گذشته به زندان افتاده بودند.

یک روزنامه محافظه‌کار منتقد اورتگا به نام "لاپرنسا" نوشت: اورتگا کنترل خیابان‌ها را از دست داده است.

این روزنامه در مطلب خود خاطر نشان کرد: دنیل اورتگا دیگر ظرفیت سیاسی یا صلاحیت اخلاقی برای ادامه دولتش ندارد.

یکشنبه شب گزارش شد که نیروهای پلیس با گروهی از دانشجویان معترض در دانشگاه پلیتکنیک نیکاراگوئه درگیر شده‌اند و یکی از این دانشجویان بر اثر اصابت گلوله کشته شد و پنج تن دیگر مجروح شدند.

یک سخنگوی صلیب سرخ در نیکاراگوئه گفت که این نهاد از زمان بالا گرفتن دور جدید اعتراضات در نیکاراگوئه از روز چهارشنبه تاکنون ۹ کشته و ۴۳۳ مجروح را ثبت کرده است.

مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه با این حال روز دوشنبه اعلام کرد که در این تظاهرات تاکنون دست‌کم ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

همچنین مارلین سیرا مدیر این مرکز گفت: ۱۲۰ نفر نیز در این تظاهرات دستگیر شدند.

روز دوشنبه همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اجازه می‌دهد کارمندان دولت آمریکا از نیکاراگوئه خارج شوند و خدمات کنسولی را در این کشور محدود کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: سفارت آمریکا در شهر ماناگوا تا اطلاع ثانونی بخش عمده فعالیت‌هایش را متوقف خواهد کرد اما به خدمات‌دهی به شهروندان آمریکایی و متقاضیان ویزا ادامه خواهد داد.

این تحولات در حالی رخ داد که نیکاراگوئه طی سال‌های اخیر عمدتا یکی از کشورهای باثبات منطقه آمریکای مرکزی محسوب می‌شده که عمدتا از آشوب‌های سیاسی و خشونت‌های تبهکاری که معمولا در دیگر کشورهای این منطقه نظیر هندوراس، السالوادور و گوآتمالا دیده می‌شود، دور بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.