تنظیم روابط و پیشگیری از چالش های بین قوه ای و هماهنگی برای رسیدگی به امور جاری کشور، از اهداف برگزاری جلسات مشترک قوای سه گانه است؛ اما برگزاری این جلسات از نظم و فاصله زمانی مشخصی تبعیت نمی کند. گرچه در دوره های مختلف ریاست جمهوری، خواه در زمان دولت محمود احمدی نژاد و خواه در دولت حسن روحانی مقرر شد که نشست های مشترک سران قوا منظم و هر دو هفته یک بار برگزار شود؛ اما عملا تعدد برنامه ها، سفرها یا رسیدگی به موضوعات از قبل پیش بینی نشده مانع از رعایت توافق یاد شده بود.

بر همین اساس با وجودی که ۸ آبان سال گذشته حسن روحانی، علی لاریجانی و آیت الله صادق لاریجانی قرار گذاشتند هر دو هفته یک بار یک دیگر را ملاقات کنند اما برنامه دیدارهای آنها فقط دوبار سر موعد مقرر برگزار شد. ناآرامی‎های دی ماه، رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ و استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی از جمله موضوعاتی بودند که وقفه ای ۴ ماهه را در برگزاری جلسه مشترک روسای قوای سه گانه ایجاد کردند.

با این وجود، آنها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری‌دوازدهم ۶ دیدار با هم داشتند و تأکید بر «وحدت و انسجام داخلی»، «جذب سرمایه گذاری»، «ثبات، امنیت و آرامش اقتصادی»، «حمایت از تولید و اشتغال و کالای ایرانی»، «حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز» از جمله محورهای صحبت های آنها در حوزه داخلی بود. در حوزه سیاست خارجی و موضوعات بین المللی نیز روسای قوا در این دیدارها درباره «تحولات منطقه به ویژه در سوریه، عراق و یمن»، «مقابله با توطئه های دولت ترامپ» و «سناریوهای مختلف بعد از خروج آمریکا از برجام» به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گزیده آنچه در این دیدارها گذشته را در این جدول بخوانید:

زمان/ میزبان

اهم مسائل داخلی

اهم مسائل سیاست خارجی

۸ مرداد۹۶/ رئیس‌جمهور

*تاکید بر وحدت و انسجام بیشتر داخلی میان قوای سه گانه و همه نیروهایی که در مسیر خدمت تلاش می کنند

* تولید، اشتغال و رونق اقتصادی که باید در کشور ایجاد شود، بسیار حائز اهمیت است. باید از سرمایه‌گذاری به خوبی حمایت کرده و این حمایت از طرف سه قوه باید انجام گیرد. باید یک بسته حمایتی جدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، آماده کنیم و با حمایت سه قوه از این بسته، بتوانیم در نحوه اجرا و عمل همدیگر را یاری کنیم.

*بین قوای سه‌گانه و سایر ارکان نظام، تحت نظر مقام معظم رهبری، وحدت و انسجام بسیار خوبی وجود دارد و همه قوا از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که حامی این نظام هستند، حمایت خواهند کرد و کسی نخواهد توانست صدمه‌ای به قدرت نیروهای مسلح ما وارد کند.

* ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی و سایر نیروهای امنیتی، مورد حمایت ملت، رهبری و سه قوه هستند و ان‌شاء الله با استحکام راهمان را ادامه خواهیم داد.

*اگر سرمایه به خوبی جذب شود، حربه‌ تحریمی که آمریکایی‌ها در دست گرفتند، به شدت کُند می‌شود.

۸ آبان۹۶/ رئیس مجلس

* درباره رفع برخی معضلات اقتصاد به گونه ای که مردم کاملاً احساس امنیت بکنند و بدانند برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی‌ آنان امنیت کامل در کشور وجود دارد، بحث شد. برای جذب بهتر سرمایه‌گذاری بویژه از سوی کارآفرینان ایرانی خارج از کشور تصمیمات خوبی اتخاذ شد. به گونه ای که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانند در چارچوب قانون و مقررات کشور، از فضای اقتصادی کشور بهره‌برداری کنند.

* بی‌تردید همفکری، رایزنی و هماهنگی سران سه قوه بر مسیر پیشرفت و تعالی کشور بسیار تأثیرگذار است.

*تصمیم گرفته شد که نشست سران سه قوه در فاصله زمانی کوتاه تر و به طور منظم‌تر برگزار شود.

* در مورد برجام ، آمریکایی‌ها دنبال توطئه هستند، می خواهند مردم را نسبت به آینده اقتصاد و پیشرفت کشور دچار تردید کنند. باید از طرف سه قوه از مردم بزرگوار ایران تشکر کنم که در عمل و بیان، پاسخ قاطع دادند. برای سناریوهای مختلف پیش روی ما بحث شد و هماهنگی لازم برای تصمیمات آینده وجود دارد.

* در منطقه ما استکبار با هدف فروش تسلیحات نظامی همواره دنبال ناامنی و بی‌ثباتی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است و ما معتقدیم مسایل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و با هماهنگی این کشورها  حل و فصل شود و برای آن ساز و کار لازم وجود دارد. در همین زمینه باید کشتار منطقه‌ای و بمباران نابجای منطقه متوقف شود.

۲۰ آبان۹۶/رئیس قوه قضائیه

*امیدواری مردم کشورمان نسبت به آینده کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، مورد تأکید قرار گرفت.

*با توجه به مشکل مالباختگان موسسات اعتباری مقرر شد: اولاً پیش از این مجوز چنین مؤسساتی را دستگاه‌های مختلف می‌دادند، اما از این به بعد، این مؤسسات صرفاً از بانک مرکزی مجوز بگیرند و کاملاً مراقبت و نظارت شود. در برخی از موارد هم مؤسساتی دچار مشکلاتی شده و مردم گرفتار شدند، از این‌رو تصمیم بر این شد که نمایندگان روسای سه قوه این مسأله را پیگیری کنند تا هر چه سریع‌تر حل و فصل شود.

* وظیفه داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم؛ ‌از طرف دیگر بانک مرکزی هم محذوراتی دارد و نمی‌توان گفت که از پول بانک مرکزی برای حل این مشکلات استفاده کند. البته برای این مسایل می‌توان اعتباراتی در نظر گرفت، ضمن اینکه در این زمینه سه قوه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

*هدف قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا و آنچه در منطقه شاهدیم این است که مردم را به آینده ناامید و کم‌امید کرده و در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دچار تردید کنند؛ لذا همه باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکرده و در این دام نیافتند.

*مردم عراق، سوریه و لبنان با پشتیبانی ارتش‌های خود و حمایت‌های کشورهای دوست و بویژه ایران توانستند تقریباً از مشکل داعش رهایی یابند و مسأله تروریسم در حال پایان یافتن است و دیگر شهری در اختیار داعش و تروریست‌ها نیست. امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی در سطح منطقه هستیم و با این موفقیت‌ها طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذناب آن ناراحت و عصبانی باشند. توطئه‌هایی که در منطقه وجود داشت، نقش بر آب شده، لذا دنبال نقشه‌ها و توطئه‌های دیگری در منطقه هستند و مردم لازم است که در این زمینه هوشیار باشند و مسئولین هم توجه و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

۴ آذر ۹۶/ رئیس‌جمهور

* تقدیر از مقامات دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه تلاش کردند

* مذاکره درباره بودجه سال آینده 

*درباره کمک‌ها و هماهنگی هایی که سه قوه باید در راستای رونق اقتصادی انجام دهند نیز صحبت شد. وضع سپرده‌گذاران برخی از مؤسسات اعتباری که دچار مشکل شده بودند مورد بررسی قرار گرفت.

*امیدواریم ملت ایران در سایه این اتحاد و ثبات بتواند به فعالیت‌های اقتصادی‌اش بیش از پیش ادامه دهد. قوای سه گانه هم در این زمینه تاکنون حمایت کرده و از این پس نیز حمایت بیشتری از رونق اقتصادی خواهند داشت.

* امروز منطقه از یک سو با موفقیت های بسیار خوب و از سوی دیگر با مشکلات فراوانی مواجه است.در سوریه تلاشی که از سوی ملت، ارتش و همه حامیان سوریه انجام شد و موفقیتی که در برابر تروریست‌ها به دست آمد، موجب ویرانی پایه‌های اصلی داعش شد؛ البته هنوز راه طولانی در مبارزه با تروریسم در منطقه وجود دارد.

* ثبات منطقه برای ما اهمیت دارد.دخالت برخی از کشورها در امور داخلی مردم منطقه بسیار مشکل‌آفرین است دلایل، شواهد و قراینی وجود دارد که صهیونیست ها در پشت پرده ماجراجویی‌هایی که متأسفانه توسط برخی از کشورها در منطقه انجام می شود، فعال هستند و برخی از قدرت‌های بزرگ هم از این ماجراجویی ها حمایت می‌کنند.

*کشورهای منطقه باید مشکلات را میان خودشان حل و فصل کنند و نباید تصور کنند که منطقه از طریق اسلحه یا حمایت صهیونیست ها یا آمریکایی‌ها می‌تواند روی خوشی، اتحاد و آرامش را ببیند. ایران اولویت را همواره در تعامل ، مذاکره و حل معضلات پای میز گفتگو دانسته و آن را همیشه ترجیح می‌دهد.

۶ فروردین۹۷/ رئیس‌جمهور

* امروز وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگر برای ما یک ضرورت است.

*در سال جاری تولید ملی به عنوان اساس مطرح است، دولت بر توسعه اشتغال و مبارزه با فقر به عنوان دو اصل تأکید دارد. کمک به تولیدات داخلی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی که توان و قدرت رقابت کافی داشته باشند، بازاریابی مناسب در منطقه و جهان برای کالاهای ایرانی، فرهنگ سازی لازم در این زمینه و همچنین کنترل واردات بی‌رویه و بویژه مبارزه با قاچاق کالا می تواند به عنوان اصولی باشد که به تولیدات داخلی ما کمک کند.

*امسال از لحاظ بارندگی در کل سال آبی نسبت به سال گذشته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که در این زمینه هم باید صرفه‌جویی‌های لازم انجام گیرد، الگوهای کشت تغییر کند و بتوانیم با آب کمتر، محصولات زراعی خودمان را آن مقداری که نیاز کشور است با برنامه‌ریزی دقیق‌تری، تولید کنیم.

* به زودی در ترکیه با حضور سران سه کشور، ترکیه،‌ روسیه و ایران برای مسأله آینده و امنیت سوریه و مسایل نوع‌دوستانه در سوریه اجلاسی خواهد بود که امیدوارم گامی در این زمینه بتوانیم برداریم.

* تغییراتی که امروز در جهان است، بی‌تردید نمی‌تواند در مسیر ثبات و امنیت کشور، تولیدات و وحدت کشور، تأثیر سویی داشته باشد و دولت با همکاری دو قوه دیگر برنامه‌های لازم را برای امسال و آینده کشور، تنظیم خواهد کرد.

۲ اردیبهشت۹۷/رئیس مجلس

حسن روحانی: با مشکلاتی مثل مشکل کم‌آبی و به دلیل کمبود نزولات جوی مواجه هستیم، برای مساله آب کارگروهی تشکیل دادیم.

*مردم مطمئن باشند که نیاز ارزی آنها در زمینه واردات یا خدماتی تامین می‌شود بنابراین نباید هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه داشته باشند.

*دولت امسال در زمینه اشتغال قدم‌های بهتری برمی‌دارد، در سال قبل اشتغال خالص ما ۷۹۰ هزار شغل بود و ان‌شاءالله امسال شرایط بهتری در این زمینه خواهیم داشت. همچنین تلاش می‌کنیم در زمینه مسکن سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود. 

*دولت امسال در زمینه محیط زیست قدم‌های خوبی برداشته که مردم شاهد آثار آن خواهند بود. یکی از آنها نوسازی خودروهای فرسوده است. 

* هر سه قوه بر امنیت سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و رفع موانع تولید تاکید دارند و این تصمیم قاطع دولت، مجلس و قوه قضاییه است که موانع سرمایه‌گذاری و تولید را رفع کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی: قوه قضاییه در بحث امنیت اقتصادی در صحنه خواهد بود و با همکاری دولت و مجلس طرحی را ارائه خواهد کرد. کشور با وجود منابع غنی و قوی می‌تواند بر همه چالش‌ها فائق بیاید و این مشکلات با نیروی انسانی و حضور گسترده مردم حل شدنی است اما شرط آن همدلی و وفاق است. پیام جلسه وحدت، همدلی و شنیدن مشکلات از زبان همه قوا بود.

علی لاریجانی:نگاه همه قوا به مشکلات نگاه نزدیکی است، سازوکارهایی برای حل مشکلات مورد بحث قرار گرفت و فکر می‌کنم این جلسه شروع خوبی برای سال ۹۷ بود تا با توجه به تاکیدات رهبری برای حمایت از تولید ملی آهنگ سرعت‌بخشی را برای حل مشکلات شاهد باشیم.

*ممکن است در منطقه با مشکلاتی مواجه باشیم و مسائلی راجع به برجام داریم و ممکن است بدعهدی‌هایی انجام شود که باید برای همه آنها برنامه لازم را داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.