«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد و این توافق را برای صلح و ثبات بین‌الملل ضروری دانست.

وی در نشستی در بنیاد «داگ هامرشولد» سوئد صحبت می‌کرد، گفت: «مشکل هسته‌ای همچنان در راس مشکلات منطقه قرار دارد. توافق هسته‎ای با ایران، دستاورد جامعه جهانی بود و در صورت خروج از توافق، ایران به برنامه‌‌های خود ادامه خواهد داد و این مساله باعث خواهد شد که دیگر کشورهای منطقه به برنامه هسته‌‌ای روی بیاورند و در نهایت شاهد اشاعه هسته‌ای و شکست توافقات بین‌المللی باشیم.»

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، گوترش در ادامه اظهارات خود اوضاع خاورمیانه را «فاجعه بار» توصیف کرد و گفت تحولات خطرناک منطقه، نگران کننده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت شورای امنیت در خصوص حل بحران سوریه با شکست مواجه شده است.

اظهارات گوترش درباره برجام در حالی مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که برجام را توافقی «فاجعه‌بار» توصیف کرده، تا موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، یعنی 22 اردیبهشت، به اتحادیه اروپا فرصت داده تا آنچه او «نواقص» برجام می‌خواند را برطرف کند.

عدم ارتباط توافق با برنامه موشکی، محدود نکردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و وجود محدودیت زمانی برای سقف غنی‌سازی ایران، از جمله مواردی است که ترامپ به عنوان «کمبودهای» برجام مطرح کرده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که به آمریکا سفر کرده، این هفته در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت از سر گیری قدرتمندتر فعالیت‌های هسته‌ای جدی‌ترین گزینه پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.