عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات اخیر منطقه تاکید کرد: امروز آمریکا به همراه برخی کشورهای اروپایی به بهانه مبارزه با سلاح شیمیایی به سوریه حمله می‌کند اما همین قدرت‌های غربی زمانی که کردستان توسط دیکتاتور عراق مورد حمله سلاح های شیمیایی قرار گرفت نه تنها سکوت کردند بلکه به آن کمک هم کردند.

وی افزود: اگر قدرت‌های غربی در ادعای خود صادق هستند چرا زمانی که سردشت و حلبچه و اقلیم کردستان مورد حمله شیمیایی صدام قرار گرفت و هزاران زن و بچه بی‌گناه توسط هواپیماهای فرانسه و با بمب‌های آمریکایی و آلمانی قتل عام شدند اقدامی نکردند و حتی شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه هم صادر نکرد؟

جلیلی تاکید کرد: جالب اینجاست که وزیر دفاع آمریکا صراحتا می گوید چون در شبکه های اجتماعی ادعا شد در سوریه سلاح شیمیایی استفاده شده، به آنجا حمله کردیم. حملات اخیر غربی ها به سوریه به بهانه دوما، تلاش برای جبران شکست هایشان در منطقه است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: دشمنان از همه امکانات برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی استفاده کردند اما نتیجه ای نگرفته اند. اتفاقا «گزینه نظامی» اولین گزینه آنها بود اما به هدف خود نرسیدند چون شهدا و پیشمرگان کرد با همه توان در برابر دشمن ایستادند و مقاومت کردند.

وی افزود: دشمن در عمل مشاهده کرد با ملتی روبروست که فقط یک خانواده اش ۱۷ شهید در راه اسلام و حفظ نظام تقدیم می کند، برای همین از گزینه نظامی به جنگ اقتصادی روی آورد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دشمنان از  تحریم های فلج کننده  و جنگ اقتصادی علیه ایران نیز نتیجه دلخواه خود را نگرفتند و به همین علت تمام تلاش‌شان را به کار بسته‌اند تا دستاوردها و نقاط قوت ما را بپوشانند و با توسل به اختلافات قومیتی، وحدت مردم را از بین ببرند که خوشبختانه با هوشیاری اقوام مختلف اعم از کرد، ترک، لر و ... باز هم موفقیتی به دست نیاوردند.

جلیلی گفت: البته با وجود همه دستاوردها و پیشرفت‌هایی که در ۴۰ سال گذشته داشته‌ایم همچنان با وضع مطلوب فاصله داریم و به هیچ وجه نباید به وضع موجود رضایت داد.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ما به «قله‌ها» باشد، گفت: دشمن برای متوقف کردن پیشرفت‌های ما به دنبال دمیدن در آتش اختلافات و برهم زدن امنیت ماست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل بیکاری در بین مردم مریوان گفت: هر جوان تحصیل کرده یک فرصت است نه تهدید و باید بگونه ای برنامه ریزی شود تا هر جوان مریوانی به جای آنکه دنبال شغل باشد، بتواند شغل آفرین باشند.

جلیلی تصریح کرد: اینکه جوانان مریوانی برای کسب مجوز کولبری اقدام می کنند، اکتفا کردن به حداقل‌هاست زیرا هر جوان کولبر می‌تواند تبدیل به یک «صادر کننده مرزی» باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز رفع معضل اشتغال اولویت اول کشور است، باید تولید داخلی رونق پیدا کند و برای این کار نیز باید به دنبال گسترش بازار مصرف تولیدات ایرانی در بازار کشورهای همسایه بود. لذا باید طوری برنامه ریزی شود تا جوانان کولبر ما تبدیل به صادر کنندگان مرزی شوند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: شهرهای مرزی باید به جای «دروازه واردات»، به «دروازه های صادرات» تبدیل شوند و می‌توان با به دست گرفتن بازار کشورهای همسایه مانند عراق، تولید داخلی را رونق داد.

جلیلی در پایان تاکید کرد: اگر در زمان دفاع مقدس مرزنشینان ما نماد مقاومت و دفاع از کشور بودند، امروز باید نماد اقتصاد مقاومتی و صادرات به کشورهای همسایه باشند.

حل بسیاری از مشکلات نیازمند تصمیم صحیح است نه بودجه و امکانات خاص

در ادامه جلیلی با حضور در ساختمان شورای شهر مریوان با اعضای این شورا دیدار و گفت‌وگو کرد. جلیلی با تاکید بر اینکه در این ۴۰ سال پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و به همین دلیل پیشرفت‌های دیگر هم باید انجام شود، گفت: باید از ظرفیت های فراوان این استان و به ویژه شهرستان مریوان حداکثر استفاده انجام شود تا مشکلات مردم به حداقل برسد.

وی افزود: امروز معضل اصلی مردم اشتغال است و هر اتفاق و موضوعی که باعث شود تا ذهن مردم و مسئولان از حل این مشکل اصلی دور شود، مصداق فتنه زرد است زیرا باعث جابه جایی اولویت ها می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات نیاز به بودجه خاص یا امکانات نرم افزاری خاص ندارد بلکه با تصمیمات مدیریتی صحیح و به موقع حل می شود و تلاش شورای شهر باید بر این باشد تا جای ممکن مشکلاتی را که با یک تصمیم یا مصوبه قابل حل است را رفع کند.

در ادامه جلیلی با حضور در مرز باشماق از نزدیک با کارگران، رانندگان و کولبران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از شنیدن نقطه نظرات و درد و دل آنها، اظهار امیدواری کرد که جوانان مرزنشین در قالب فعالان عمده در مبادلات اقتصادی به ویژه صادرات ایفای نقش کنند.

در ادامه خانواده جلیلی با حضور در منزل شهید رشیدی از شهدای اهل سنت دفاع مقدس حاضر شد و با خانواده شهید دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار جلیلی خطاب به همسر شهید رشیدی گفت: اجر شما صبری که در این سالها داشتید و همچنین پرورش و تربیت ۸ فرزند شهید کمتر از شهدا نیست.

در ادامه جلیلی در منزل شهید کاک جلال بارنامه حاضر شد و  با خانواده وی دیدار و گفت‌وگو کرد. طایفه شهید بارنامه مجموعا ۱۷ شهید تقدیم اسلام کرده است.

برنامه بعدی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بازدید از مرز بانه بود و جلیلی با کارگران و فعالان اقتصادی در این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نیز کارگران و فعالان اقتصادی حاضر در مرز بانه از نزدیک به بیان مشکلات شان خطاب به جلیلی پرداخته و مطالبات خود را بیان کردند.

مشکلات کولبران را پیگیری خواهم کرد

در آخرین برنامه روز چهارشنبه، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ضمن حضور در مسجد جامع بانه، به سخنان و انتقادات کولبران درباره بسته شدن مرز این منطقه گوش داد.

در این جلسه که با حضور انبوه کارگران، کولبران و مردم بانه آغاز شد، ماموستا رحیم عباسی با بیان مطالبات کولبران و مردم بانه خطاب به جلیلی گفت: مردم این خطه در برهه های مختلف بویژه در سالهای دفاع مقدس دین خود را به کشور و اسلام ادا کرده و همواره پشت سر نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند لذا از شما می خواهیم با شنیدن سخنان این مردم و انتقال آن به مسئولان مربوطه، نسبت به حل این مشکلات چاره اندیشی کنید.

در ادامه نماینده یکی از کولبران با قرائت متنی خطاب به دکتر جلیلی گفت: سلام ما را به مقام معظم رهبری ابلاغ کنید و بدانید که مردم این خطه جز احقاق حقوق خود خواسته دیگری ندارند. امروز معیشت و چرخش زندگی هزاران خانواده در کردستان به باز بودن مرز بانه وابسته است و از شما می خواهیم با تدبیر مناسب این مشکل را حل کنید.

در ادامه یکی از اعضای شورای شهر بانه نیز پشت تریبون آمد و خطاب به دکتر جلیلی گفت: در همه این سالها مردم بانه امنیت مرزها را تامین کردند و ما امیدواریم مسئولین با تصمیمی درست، امنیت اقتصادی مردم بانه را تامین کنند.

در ادامه نیز جلیلی ضمن تشکر از کولبران و مردم بانه از صبوری و متانت آنها تشکر کرد و گفت: امروز اگر در سراسر دنیا نام ایران مطرح است به خاطر قدرتی است که مردم به نظام جمهوری اسلامی داده اند.

وی افزود: ۴۰ سال است دشمنان هر کاری توانسته اند علیه ایران انجام داده اند اما نتیجه نگرفتنه اند زیرا هنوز درک صحیحی از پیوند عمیق مردم و نظام جمهوری اسلامی ندارند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز علیرغم همه امکانات مادی که دشمنان ما در اختیار دارند، گفتمان انقلاب اسلامی بر آنها غلبه کرده و شاهد مثال آن پیروزی های جبهه مقاومت در منطقه و شکست های پیاپی دشمنان است.

جلیلی گفت: سخنان شما را شنیدم و ان شالله به مسئولین مربوطه منتقل خواهم کرد و امیدوارم این مشکل حل بشود.

وی افزود: رییس جمهور و دولت نیز بر حل مشکل مرزنیشنان  و تقویت مناسبات اقتصادی مرزی تاکید دارند.

جلیلی در پایان ضمن تشریح نقش مردم در عبور از مشکلات در ۴۰ سال گذشته از جمله دوران دفاع مقدس و جنگ گفت: بدون شک با تکیه بر خدا و قدرت مردم می توان در عرصه های مختلف اقتصادی نیز بر مشکلات غلبه کرد و این مستلزم مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت های فراوان مردم این منطقه است.

پس از سخنان جلیلی نیز مجددا چند نفر از جوانان و کولبران با درد و دل با نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و تاکید بر نقش اهالی بانه در دفاع از مرزها و نظام جمهوری اسلامی، خواستار حل مشکلات شان توسط مسئولین شده و برنامه در فضایی صمیمانه به پایان رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.