فروردین‌ماه سال ۱۳۹۲ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر کاکی و شنبه در شهرستان دشتی را لرزاند که خسارت‌های مالی و جانی بسیار زیادی را در پی داشت.

امروز نیز در آخرین روزهای فروردین سال ۱۳۹۶ زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری همین منطقه از شهرستان دشتی را لرزاند تا پس از چهار سال شاهد تکرار زمین‌لرزه بزرگ در شهرستان دشتی باشیم که خوشبختانه این زمین لرزه خسارتی را در پی نداشته است.

زمین‌لرزه امروز ساعت ۱۱ و چهار دقیقه صبح در موقعیت جغرافیایی ۲۸.۳۵ شمالی و ۵۱.۵۶ شرقی در عمق ۱۸ کیلومتری زمین کاکی در شهرستان دشتی را لرزاند.

مرکز این زمین لرزه با شهر کاکی چهار کیلومتر، با شهر شنبه ۲۱ کیلومتر و با شهر بردخون ۳۳ کیلومتر فاصله داشته است.

زلزله خسارتی در پی نداشت

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران بلافاصله بعد از وقوع این زمین‌لرزه تشکیل جلسه داد و بررسی در مورد ابعاد این زمین‌لرزه آغاز شد.

مهرداد ستوده اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت‌های جانی در مورد این زمین‌لرزه نداشته‌ایم و در مورد خسارت مالی نیز گزارشی نرسیده است.

وی خواستار پرهیز از شایعه‌پراگنی و انتشار اخبار نادرست در رسانه‌ها و فضای مجازی شد و تصریح کرد: اخبار دقیق باید از طریق ستاد مدیریت بحران مخابره شود.

آماده باش نیروهای امدادی

قاسم قائدی سرپرست مدیریت بحران بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون در حال بررسی روستا به روستای منطقه زلزله زده هستیم و خسارت های احتمالی زمین لرزه در حال برآورد است.

وی تصریح کرد: نیروهای اورژانس و هلال احمر در منطقه حضور یافته اند و هیچ موردی از جراحت و فوتی ناشی از زمین لرزه تا کنون گزارش نشده است.

قائدی بیان کرد: ستاد بحران در بوشهر و دشتی تشکیل شده و شهرستان های مجاور و دستگاه‌های اجرایی نیز در آماده باش هستند، تمام مراکز حساس و اقتصادی استان در حال فعالیت عادی هستند.

زلزله در کاکی خسارتی وارد نکرد

عبدالله نادری فرماندار شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زمین لرزه‌ای به شدت ۵.۹ دهم ریشتر ساعت ۱۱و ۴ دقیقه صبح پنجشنبه حوالی شهر کاکی را تکان داد.

وی با بیان اینکه تاکنون خسارتی از زلزله ۵.۹ دهم ریشتر گزارش نشده است افزود: جلسه مدیریت بحران شهرستان در حال برگزاری است.

نادری با تاکید بر اینکه نیروهای امداد و نجات در حال آماده باش کامل هستند، تصریح کرد: در حال حاضر آب، برق و گاز همه مردم وصل است و مشکل خاصی گزارش نداده شده است.

زمین لرزه تاثیری در کار نیروگاه اتمی نداشت

محمود جعفری مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: زمین لرزه بوشهر تاثیری در روند کار نیروگاه اتمی بوشهر نداشته و این نیروگاه به صورت عادی در مدار تولید قرار دارد.

جعفری افزود: فعالیت نیروگاه مطابق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.

پارس جنوبی به طور کامل در مدار است

مجید محمودی رئیس حراست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیان کرد: همه پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و تاسیسات منطقه عسلویه به طور عادی در مدار تولید و کار قرار دارند.

 وی گفت: اگرچه زمین لرزه در منطقه عسلویه احساس شده است اما تاثیری در روند کار تاسیسات این منطقه نداشته است و همه نیروها در آماده باش کامل قرار دارند.

گردشگران در منطقه کوه نمک حضور نداشتند

ناصر امیرزاده مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صبح امروز شاهد وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در کاکی شهرستان دشتی بودیم که خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت جانی نرسیده است.

وی در مورد حضور گردشگران در محل کوه نمک در زمان وقوع این زمین‌لرزه بیان کرد: در ارتباط‌هایی که با دفاتر گردشگری داشتیم،‌ اعلام شده که گردشگری در زمان وقوع این زمین‌لرزه در محل کوه نمک حضور نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خاطرنشان کرد: آثار باستانی و تاریخی این منطه نیز بر اثر زمین‌لرزه آسیبی ندیده است.

روستاهای نزدیک کانون زلزله خالی از سکنه بودند

مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری امروز در شهرستان دشتی خوشبختانه تاکنون تلفات جانی نداشته است و بررسی ابعاد مختلف این زمین‌لرزه در حال انجام است.

وی با اشاره به اعزام پنج تیم امدادی به منطقه زلزله زده کاکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت جانی گزارش نشده است.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بوشهر ادامه داد: اغلب روستاهای نزدیک کانون زلزله خالی از سکنه بودند.

گزارش های محلی حاکی است تیم‌های هلال احمر به محل وقوع زلزله در گنبد نمکی جاشک رسیده‌اند.

 مردم مناطق پیرامون نیز با خودروهای شخصی به این محل رسیده و ازدحام ایجاد شده است.

مسئولان محلی از مردم می خواهند به گنبد نمکی نروند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.