&#۳۹;مقتدا صدر&#۳۹; روز شنبه در پاسخ به درخواست &#۳۹;کمیته برگزاری تظاهرات ها&#۳۹; در جریان صدر که خواهان برپایی تظاهرات اعتراض آمیز در روز فردا یکشنبه در بغداد شده است، خواستار آن شد که این تظاهرات علیه تروریسم آمریکایی به صورت همزمان در همه شهرهای عراق برگزار شود.

وی اضافه کرد که &#۳۹;خوب است که همه بافت های جمعیتی عراق اعم از عرب و کرد و شیعه و سنی و اسلامگرا و مدنیت خواه و همه پیروان ادیان مختلف در این حرکت اعتراض آمیز شرکت کرده و موضع خود را در مخالفت با حمله نظامی به سوریه اعلام کنند.&#۳۹;

مقتدا صدر همچنین گفته است که رفتار تروریستی آمریکا در حمله نظامی به سوریه، تبعات مصیبت باری برای عموم منطقه و برای عراق - به طور ویژه - به دنبال خواهد داشت.

رهبر جریان صدر از همه تظاهرکنندگان خواسته است که پرچم های سوریه و عراق را در دست داشته باشند و از دادن هرگونه شعاری خودداری کنند.

وی گفته است که تظاهرات باید مسالمت آمیز و در مخالفت با حمله نظامی آمریکا به ملت سوریه باشد.

این اولین واکنش شدید یکی از جریان های سیاسی عراق به حمله موشکی سه گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه است که با حمایت مالی عربستان سعودی و تایید رژیم صهیونیستی علیه سوریه صورت گرفته است.

رسانه‌های غربی از چند روز پیش مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی شدند و در پی چند روز تهدیدات توییتری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، جمعه شب آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه مورد حمله موشکی قرار دادند.

تروریست های سوری مدعی شده اند شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (۱۸ فروردین ماه) هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‌در جریان آن ۷۵ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎. 

دولت سوریه هرگونه دخالت در این حمله شیمیایی را رد کرد و سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هم ‌استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانست.‎‌ 

به دنبال این حمله ادعایی شیمیایی، وزارت خارجه سوریه دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاد و از این سازمان درخواست کرد تا تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا درباره استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی تحقیق کنند اما آمریکا و متحدانش قبل از انجام هر گونه تحقیقات بین المللی و اثبات موضوع، به سوریه حمله کردند. 

دمشق در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده است و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.