شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی اعلام کرد: از نظر پنتاگون حملات پایان یافته است و در حال حاضر حملات دیگری پیش بینی نشده است. پنتاگون مدعی شد سه هدف مرتبط با تسلیحات شیمیایی در سوریه یکی در دمشق و دو هدف دیگر در حمص قرار داشتند که همگی مورد اصابت قرار گفتند. 

این در حالی است که دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا به دنبال حضور در سوریه نیست و چند هفته پیش هم اعلام کرده بود قصد دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند.

حمله دو ساعته نیروهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی به سوریه با واکنش هایی همراه بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: 
سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل نمایند.»

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای آورده است: 
آمریکا، فرانسه و انگلیس مسئول پیامدهای این حمله هستند و تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود. سفیر روسیه در آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد: این حمله نتایج بدی به همراه خواهد داشت.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد تجاوز نظامی آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه در واقع هدف قرار دادن یک کشور مستقل و برخوردار از حاکمیت ملی بود.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در حمله به سوریه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی هدف قرار گرفت، کشوری که چندین سال است با گروه های تروریستی برای بازگشت آرامش و ثبات مبارزه می کند.
زاخارووا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: « متاسفانه در زمانی به سوریه حمله شد که فرصتی برای حل سیاسی بحران این کشور و ایجاد آینده ای امن برای آن فراهم شده بود.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پی حمله صبح امروز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه با صدور بیانیه‌ای از تمامی کشورهای عضو این سازمان خواسته است تا از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: به شدت حمله خائنانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به کشور دوست سوریه را محکوم می‌کنیم و این حمله را نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه و حرمت مردم این کشور و سایر ملت‌های منطقه می‌دانیم و تاکید می‌کنیم که این حمله استمرار آشکار حمله اخیر اسرائیل به سوریه بوده و به منزله حمایتی علنی و مستقیم از گروه‌های مجرم و جانی و نیز کشتارها و تروریسم در سوریه است که همواره از آنها حمایت مالی، سیاسی و رسانه‌ای کرده و هر بار که این گروه‌ها در برابر نیروهای دلاور ارتش سوریه در میادین نبرد شکست می‌خوردند، آنها برای یاری و کمک به آنها وارد می‌شوند.

سناتور &#۳۹;برنی سندرز&#۳۹; از چهره های برجسته ضد جنگ در کنگره در پیامی تویتری که بامداد شنبه منتشر کرد ‌گفت معلوم نیست که اقدام غیرقانونی ترامپ چگونه به اهدافش خواهد رسید.‌ سندرز افزود: کنگره مسئولیت قانونی آغاز جنگ را بر عهده دارد و نه رییس جمهوری.

سناتور &#۳۹;جان مک کین&#۳۹; رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا از حمله موشکی آمریکا و متحدانش ( فرانسه و انگلیس) به خاک سوریه استقبال ولی اذعان کرد چنین حملاتی بدون وجود راهبرد مشخص از سوی دونالد ترامپ برای سوریه و منطقه بی نتیجه خواهد بود.‌

به گزارش تارنمای رسمی این سناتور جمهوریخواه، مک کین بامداد شنبه با صدور بیانیه ای تصریح کرد: من از ‌رئیس جمهوری برای اجرای عملیات نظامی علیه بشار اسد قدردانی می کنم ... ولی برای دستیابی به موفقیت درازمدت، ما به یک استراتژی جامع برای سوریه و کل منطقه نیاز ‌داریم. 
مک کین افزود: رئیس جمهوری باید اهداف خود را نه فقط با توجه به داعش بلکه همچنین جنگ سوریه و نفوذ برخی کشورها در منطقه ‌مشخص کند. حملات هوایی ممکن است ضروری باشد، اما به تنهایی و جدا از یک راهبرد نمی توانند اهداف ایالات متحده در ‌خاورمیانه را محقق کنند‎.‎

نخست وزیر نیوزیلند پس از حمله موشکی امروز آمریکا و متحدانش ( انگلیس و فرانسه) علیه سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت نیوزیلند رویکردهای دیپلماتیک در حل مسائل بین المللی را مورد توجه قرار داده و مساله سوریه نیز باید در سازمان ملل بررسی شود.

به گزارش رادیو نیوزیلند، ' جیسیندا آردرن' دراین بیانیه افزود: دولتش امروز مطلع شده که اقدامات نظامی هدفمند علیه سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی چند روز گذشته به شهر دوما شروع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.