کارسخت، رژیم غذایی نامناسب و بالا و پایین شدن فشار باعث بوجود آمدن تغییرات و مشکلاتی در پاهایتان می‌شود. اما مشکلاتی که در پاها بوجود می‌آید می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری در دیگر نقاط بدن شود.

 
مشکلات کلیه
اگر کلیه‌ها درست کار نکنند، مایع اضافی سرتاسر بدن را می‌بندد و باعث ورم پاها می‌شود. اگر ناحیه‌ی دور چشمتان ورم کرده‌است یا دردی در ناحیه‌ی پای خود احساس می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ی وجود چنین مشکلی باشد.
 
بسته شدن سیاه‌رگ‌ها  
اگر سیاه‌رگ‌ها بسته شوند، جریان خون بین پاها و قلب، به‌سختی صورت می‌گیرد. این اتفاق زمانی می‌افتد که سیاه‌رگ‌ها ضعیف یا آسیب‌دیده باشند. این اتفاق باعث ورم کردن می‌شود. این ورم بیش‌تر اطراف قوزک پا و هم‌راه با تغییر رنگ‌دانه‌های پوست و احساس سنگینی در پا بوجود می‌آید.
 
نارسایی قلب  
در این‌ مورد، یکی یا دو تا از دریچه‌های قلب، توانایی خود را در پمپاژ خون از دست می‌دهند و به‌‌همین دلیل است که خون در قسمت‌های پایینی بدن جمع می‌شود. در نتیجه پاها ورم می‌کنند و درد زیادی احساس خواهید کرد.
 
لخته شدن خون  
ورم کردن یکی یا هردوپا می‌تواند نشانه‌ای قوی برای لخته شدن خون باشد. این مشکل خیلی خطرناک است و هرموقع احساس کردید ممکن است دچار این مشکل شده باشید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.
 
مشکلات کبد
شما نشانه‌های وجود مشکلات کبد را خیلی راحت با تغییر وضعیت پاهایتان می‌توانید بشناسید. اگر کبدتان به‌درستی کار نکند، پاهایتان شروع به ورم کردن می‌کنند و ترک‌های عروقی قرمز رنگی روی پاهایتان ظاهر می‌شود. این اتفاق به‌خاطر مشکل جریان خون بین روده، طحال، لوزالمعده و کبد اتفاق می‌افتد.
 
مشکلات غده تیروئید
وضعیت پاها هم‌چنین می‌تواند کمک به شناخت مشکلات تیروئیدی کند. با توجه به نشانه‌هایی که در لیست بالا ذکر شده به راحتی می‌توان مشکلات تیروئید را شناسایی کرد.
 
بسته شدن شریان‌های بدن  
طی بسته شدن راه‌های شریانی بدن، خون به پاها نمی‌رسد و همین باعث بی‌رنگ و روحی و درد زیاد آن‌ها می‌شود. دراکثر موارد مردم این مشکل را جدی نمی‌گیرند اما این بیماری ممکن است آثار خطرناکی داشته باشد.
 
دیابت
کسی که دیابت داشته باشد، حتی کوچک‌ترین زخم‌های روی پاهایش نیز ممکن است برایش مشکل‌ساز شود. به‌همین دلیل باید هرچه سریع‌تر این زخم‌ها را درمان کرد. این بیماری هم‌راه با آسیب رسیدن به اعصاب بوجود می‌آید. افراد معمولا در این مواقع هیچ دردی احساس نمی‌کنند اما از کبودی‌های روی پایشان که کم‌کم تبدیل به زخم می‌شود پی به این بیماری می‌برند.
 
بارداری
بارداری طبیعتا یک بیماری نیست اما این اتفاق را هم باتوجه به تغییراتی که در پاهایتان رخ می‌دهد به‌ راحتی می‌توان تشخیص داد. دست‌ها و پاهایتان شروع به ورم کردن می‌کنند، احساس سنگینی در پاهایتان می‌کنید و گاهی دچار اسپاسم عضله می‌شوید.
 
گاهی این علائم قبل از این‌که جواب آزمایش مثبت بودن بارداری شما را تایید کند ظاهر می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.