«یدیعوت آحارونوت» روز گذشته در گزارشی نوشت، رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی گزارش دادند در پی حمله موشکی این رژیم به فرودگاه نظامی تیفور در حمص، روابط تل‌آویو و مسکو رو به تنش گذاشته است.

 

مناسبات اسرائیل و روسیه در حالی رو به تنش گذاشته که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل طی سال‌های اخیر، پیوسته از هماهنگی نظامی تل‌آویو با مسکو، و درک خوب روسیه از نیازهای امنیتی اسرائیل در سوریه سخن می‌گفت.

 

«وای‌نت» نیز گزارش داد، این روسیه بود که با فاش کردن حمله جنگنده‌های اسرائیلی به فرودگاه نظامی تیفور، تنش در روابط را رقم زد. «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل، یک روز بعد از این حمله گفت که «نمی‌داند چه کشوری حمله کرده اما می‌داند که اسرائیل حضور ایران در سوریه را که مانند تنگ شدن حلقه فشار بر گردن اسرائیل است، تحمل نخواهد کرد.»

 

در حالی‌که تلویزیون آمریکایی «ان‌بی‌سی» گزارش داده است که در حمله بامداد دوشنبه این هفته، اسرائیل این‌بار روسیه را بی‌خبر گذاشت در حالی‌که به گفته دو مقام آمریکایی، واشنگتن را از نیت خود آگاه کرده بود.

 

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با لحنی حاکی از ناخشنودی، روز دوشنبه گفته بود که روسیه از قصد حمله به پایگاه تیفور آگاه نشده بود؛ اما روشن‌تر از او، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه گفت که «تحولی خطرناک» رخ داده است؛ یک روز بعد از اظهارات این دو مقام ارشد روسی، وزارت خارجه روسیه «گاری کورن» سفیر اسرائیل در روسیه را احضار کرد تا از او توضیح بخواهد. در حالی‌که به گزارش «جیروزالم پست» گاری کورن بهار سال گذشته نیز پس از یک حمله دیگر منتسب به اسرائیل در سوریه احضار شده بود.

 

«سی‌ان‌ان» نیز تصریح کرده است تنش میان اسرائیل و روسیه بر سر عملیات اسرائیل در سوریه، از دو ماه پیش محسوس شد؛ زمانی که روسیه جنگنده‌های مدرن رادارگریز سوخوی ۵۷ را در سوریه مستقر کرد. یک سیاستمدار روسیه تلویحا در این باره گفته بود استقرار این جنگنده‌ها «پیامی به کشورهای همسایه سوریه است که گاه و بی‌گاه و بی‌دعوت وارد حریم هوایی سوریه می‌شوند.»

 

به گزارش سی‌ان‌ان، اگر اسرائیل می‌خواهد به عملیات خود در سوریه ادامه دهد، حفظ ارتباط خوب با روسیه برای اسرائیل نقش کلیدی دارد.

 

«تنش‌هایی» که رسانه‌های اسرائیل و جهان از آن در مناسبات تل‌آویو و مسکو خبر داده و حتی وبسایت «مدیا لاین» بعید ندانسته که به «زمین گیر کردن» آزادی عمل اسرائیل در سوریه از سوی روسیه منجر شود، در حالی است که اسرائیل از احتمال خروج آمریکا از سوریه نیز ناخشنود است و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته بنیامین نتانیاهو با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا «متشنج» بوده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.