ر این دیدار که در دفتر سعید جلیلی مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برگزار شد، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، جمعی از هیات مدیره و اعضای انجمن علمی هسته‌ای ایران، تعدادی از دانشمندان هسته‌ای و همسران شهید دکتر مسعود علیمحمدی و شهید داریوش رضایی‌نژاد نیز حضور داشتند.

جلیلی در ابتدای این جلسه گفت: در دو دهه گذشته «دانش هسته‌ای» توانست حقیقت مفهوم «العلم سلطان» را به ما نشان دهد.

وی افزود: در طول مذاکرات هسته‌ای از نزدیک شاهد بودم که دانش هسته‌ای چگونه برای کشور تولید اقتدار کرد و در سال ۸۷ توانست ۶ قدرت بزرگ جهانی را به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بکشاند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در آن برهه آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند تا وقتی که ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل نکند، پای میز مذاکره نخواهند آمد اما وقتی روند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را مشاهده کردند از ادعای خود عقب‌نشینی کردند و در مذاکرات ۱+۵ با ایران حاضر شدند.

مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر اینکه این اقتدار ناشی از تلاش‌های دانشمندان و شهدای هسته‌ای کشور بود، گفت: دانش هسته‌ای در این سال‌ها خط مقدم دفاع از حقوق ملت ایران بوده است.

جلیلی در ادامه با بیان اینکه چند سال قبل هم در جمع دانشمندان هسته‌ای گفتم که دفاع از دانش هسته‌ای، دفاع از همه حقوق ملت ایران است، افزود: در زمان جنگ نیز دفاع از خرمشهر در واقع دفاع از تمامیت ارضی کشور بود چرا که اگر خرمشهر سقوط می‌کرد و در مقابل دشمن مقاومت نمی‌کردیم، سایر شهرها و استان‌های ایران نیز به اشغال دشمن درمی‌آمد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روندی که در چند سال اخیر طی شد، ثابت کرد که دفاع از حق هسته‌ای، دفاع از همه حقوق مردم ایران بود زیرا بعد از این خاکریز، دشمن بلافاصله به سراغ سایر حقوق ما از جمله موشکی رفته است.

وی افزود: مستکبران تنها به علت زور بیشتر و منطق قدرت، برای خود حقوق ویژه و تبعیض‌آمیز قائل شده‌اند و نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران از حقوق بدیهی خود استفاده کند.

جلیلی اظهار کرد: نگرانی اصلی دشمنان از این بود که ما نمی‌خواستیم پیشرفت کشور را به میزان رضایت آنها محدود کنیم و تمام پیشرفت‌های این سال‌ها ناشی از زحمات شما دانشمندان هسته‌ای به‌ویژه شهدای هسته‌ای بود که برای کشور تولید قدرت و اقتدار کردید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه ۱+۵ در برهه‌های متعدد از جمله حد فاصل مذاکرات ژنو ۲ در سال ۸۸ و ژنو ۳ در سال ۸۹ از مطالبه ناحق خود درباره میزان غنی‌سازی ایران عقب‌نشینی و تنازل کرد به خاطر تلاش‌های شهدای هسته‌ای و دانشمندان ایران بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید برای دفاع از حقوق کشور به صورت «جبهه‌ای» و همه‌جانبه در ابعاد علمی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای عمل کرد.

جلیلی گفت: یک بعد مهم در این باره لزوم اقناع افکار عمومی پیرامون اهمیت دانش هسته‌ای است و باید در عرصه رسانه‌ای بگونه‌ای عمل شود که مردم توجیه شوند فواید دانش هسته‌ای در جهت افزایش رفاه و اقتصاد کشور خواهد بود، نه آنکه رسانه‌های استکباری این موضوع را به غلط به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات معرفی کنند!

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اظهار کرد: باید تجارب گذشته ثبت شود تا خطاها تکرار نشود. ثمره برجام، بی‌فرجام بودن اعتماد به آمریکاست.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه هر چهار شهید هسته‌ای در داخل کشور درس خوانده بودند و توانسته بودند با اتکا به دانش درون و ایمان خود چنین اقتداری را برای کشور به وجود آورند، گفت: مهم‌ترین فایده برجام برای کشور، روشن‌شدن منطق بی‌اعتمادی به آمریکا بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به صراحت بیان می‌کند که ایران اقداماتی فراتر از تعهداتش در برجام را اجرا کرده ولی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند و بارها برجام را نقض کرده است.

وی افزود: مسئولان مربوطه در کشور نیز بارها اذعان کرده‌اند که در برابر اجرای کامل برجام از سوی ایران طرف مقابل روح و جسم برجام را نقض کرده لذا باید رفتارهای دشمن برای افکار عمومی صادقانه و صحیح توصیف شود.

وی گفت: قدرت ما پشتیبانی مردم است و مردم باید از رفتار دشمن تحلیل و توصیف صحیح داشته باشند. اگر برای مردم توصیف صادقانه و درستی از رفتار طرف مقابل ارائه شود، آنگاه با پشتیبانی مردم می‌توان با قدرت در برابر تمام بدعهدی‌ها ایستاد و آمریکا هم متوجه هزینه‌های سنگین رفتارهای غلط خود خواهد شد.

وی افزود: تحلیل صحیح از رفتارهای آمریکا در برجام مانع تکرار تجربه‌های تلخ خواهد شد. بدتر از تحریم‌های فلج‌کننده، تحلیل‌های فلج‌کننده است و در صورتی که افکار عمومی به تحلیل درست و صحیح از بدعهدی‌های دشمن در تجربه برجام برسد، کشور با قدرت و شتاب بیشتر به پیشرفت‌های خود ادامه خواهد داد.

در بخش دیگری از این جلسه، دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای به بیان نکات مد نظر خود پرداختند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.