آسوشیتدپرس گزارش داد، پکن با حمایت از قطعنامه‌های تحریمی علیه کره شمالی باعث کاهش حجم واردات از این کشور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی شده که میزان آن ۷۸.۵ و ۸۶.۱ درصد بوده است. همچنین صادرات به کره شمالی نیز از  ۳۴ درصد در مدت مشابه به ۳۳ درصد رسیده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اکنون به جای در حاشیه قرار گرفتن تمایل خودش را برای مذاکره با سئول و آمریکا نشان داده و این مساله مدیون سیاست فشار چین است.

تجارت با چین برای پیونگ یانگ بسیار حیاتی است چون تنها کشور حامی کره شمالی محسوب می‌شود.

کیم جونگ اون در سخنرانی سال جاری میلادی گفت که به دنبال کاهش تنش در شبه جزیره کره و با همکاری سئول است. وی سپس با برگزاری نشست با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در ۲۷ آوریل و سپس با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرد. اما جالب‌تر از همه اینها، حضور شگفتی آفرین رهبر کره شمالی در پکن برای نخستین بار و دیدارش با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین بود که نشان دهنده ارتقای سطح همکاری‌های خارجی محسوب می‌شود.

"لو چائو"، مدیر موسسه مطالعات مرزی در آکادمی علوم اجتماعی لیائونینگ به سهم ۸۰ درصدی تجارت چین با کره شمالی اشاره کرد و گفت:‌ پکن نقش بسیار مهمی در ایجاد این تغییر در وضعیت موجود ایفا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.