محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حمایت از کالای ایرانی که به عنوان شعار سال جدید نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: برای اینکه هر شعاری محقق شود باید یک عزم جدی در میان همه افراد وجود داشته باشد و آحاد ملت باید یک عزم جدی برای تحقق آن داشته باشند. امسال سال حمایت از کالای داخلی است.

 

وی با بیان اینکه باید از تولید کالای بی‌کیفیتی که جنس تقلبی در آن به کار رفته است پرهیز کرد، گفت: برخی کالاها کیفیت اولیه‌شان خوب است، اما وقتی در بازار جا پایی باز می‌کنند در مراحل بعدی تولید آن مرغوبیت اولیه را ندارند و این سابقه تلخی است که در تولید برخی از برندهای ایرانی شاهد آن بوده‌ایم. باید تولید داخل به گونه‌ای باشد که قابل صادرات هم باشد.

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت باید تسهیلات لازم را در اختیار تولید کننده بگذارد. متأسفانه هنوز بانک‌ها بنگاه‌داری را رها نکرده‌اند و از سود کلان استفاده می‌کنند. هم‌اکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که باید در بازار تولید به کار گرفته شود و اداره امور مالیاتی نیز باید تا پنج سال از تولید کنندگانی که رعایت استانداردهای لازم را می‌کنند مالیات نگیرد و یا به حداقل‌ها راضی شود، چرا که همین مالیات‌ها سبب می‌شود که قیمت کالاها افزایش پیدا کند.

 

ابطحی افزود: هم‌چنین تأمین اجتماعی در بحث بیمه باید از قوانین دست و پاگیر پرهیز کند و یکی از بحث‌های مهم تولید کنندگان همین مشکلاتی است که تأمین اجتماعی برای آنان به وجود می‌آورد.

 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌چنین دولت باید از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند. هم اکنون بسیاری از کالاهای چینی وارد کشور می‌شود. دولت باید بازار توزیع را کنترل کند، چراکه بسیاری از کالاهایی که تولید می‌شود در دلال‌بازی‌ها گران‌تر به مردم داده می‌شود. به همین دلیل دولت باید توزیع بازار را کنترل کند و سازمان استاندارد و تعزیرات حکومتی در این خصوص به طور جدی وارد شوند.

 

وی گفت: مردم هم باید بدانند که اگر کالای ایرانی را با کیفیت کمتر و قیمت بالاتر خریداری کنند در مقابل استقلال کشور ارزش این خرید را دارد. یعنی هر چه کالای ایرانی گران‌تر باشد از استقلال کشور که گران‌تر نیست. اگر حمایت از کالای ایرانی انجام شود چرخ کارخانه‌ها به کار می‌افتد و بیکاری تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

 

ابطحی تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی ترجیحاً باید با کشورهای همسایه باشد هرچند در اروپا و آمریکای لاتین هم باید جایگاه خاص بازاریابی برای کالاهای خود را داشته باشیم و این وظیفه وزارت خارجه را سنگین‌تر می‌کند. بنابراین خیلی کار می‌توان کرد و در یک کلام به عمل کار برید نه به سخنرانی.

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: باید به فرهنگ بومی و اسلامی خودمان در اقتصاد برگردیم و این کار شدنی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.