وفا گزارش داد؛ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اجرای تحقیقات شفاف و مستقل درباره اقدام نظامیان رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینی‌ها شد و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی حقوق بین الملل را نقض کرده است.

«لیز تروسل» (LIZ THROSSELL) سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که متوسل شدن اسرائیل به سلاح‌های جنگی و کشتار فلسطینیان، نقض شدید کنوانسیون ژنو به شمار می‌رود.

تروسل روز جمعه با صدور بیانیه‌ای درباره احتمال وقوع کشتار‌های بیشتر در حملات نظامیان اسرائیلی به تظاهرات فلسطینیان در روز‌های آینده، ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، در حادثه روز جمعه گذشته در مناطق مرزی غزه با اسرائیل [فلسطین اشغالی]۱۶ فلسطینی شهید شدند.

وی افزود: شمار بسیار زیادی از فلسطینی‌ها در حالی کشته یا زخمی شدند که چند روز پیش از این حادثه مقامات اسرائیل اظهارات جنجالی و نگران کننده ایراد کرده بودند. این جنایت در حالی روی داد که کشته شدگان و مجروحان فلسطینی مسلح نبودند و تهدید و خطری برای نظامیان اسرائیلی به شمار نمی‌رفتند.

وی تاکید کرد: نیرو‌های اسرائیلی در به‌کارگیری زور زیاده‌روی کردند، حال آنکه به موجب قوانین بین المللی حقوق بشر، نیرو‌های اسرائیلی مستقر در منطقه حصار مرزی باید به حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز و حق آزادی بیان احترام بگذارند و نباید از سلاح‌های جنگی استفاده کنند. تلاش برای نزدیک شدن به حصار مرزی یا تلاش معترضان برای عبور از آن، خطری علیه نظامیان اسرائیلی نبود تا به سلاح جنگی متوسل شوند.

این مقام سازمان ملل متحد از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست برای اجرای تحقیقات مستقل و شفاف درباره این حوادث اقدام کند تا مسئولان آن مجازات شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.