طبق گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با این شبکه عبری زبان اظهار داشت: اسرائیل روند صلح را به این دلیل متوقف کرد که فلسطینی‌ها را طرفی ضعیف یافت.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در بخش‌هایی از این مصاحبه گفت: (بنیامین نتانیاهو) رهبر حزب لیکود در سال ۲۰۰۹ در شرایطی در اراضی اشغالی به قدرت بازگشت که کرانه باختری شاهد ثبات و آرامشی در ابعاد امنیتی بود و همین امر از فشار سیاسی بر نتانیاهو جهت دستیابی به راه‌حلی برای درگیری‌ها با فلسطینی‌ها کاست.

کلینتون که در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ رئیس جمهور آمریکا بود، افزود: نتانیاهو و ائتلاف‌های دولتی که او از سال ۲۰۰۹ تاکنون رهبری آنها را به عنوان نخست وزیر بر عهده داشته، بر این باور هستند که فلسطینی‌ها طرف ضعیفی بوده و در برابر اسرائیل قادر به طرح مشکلات خود نیستند و به همین دلیل نیز نتانیاهو روند مذاکرات برای صلح را متوقف کرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد، دو طرف فلسطینی و اسرائیلی‌ به شکلی به یک توافقنامه صلح دست یابند.

کلینتون گفت: دستیابی به چنین توافقی به صورت مشخص به اسرائیل در زمینه تحقق پیشرفت بیشتر کمک خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریاست ائتلاف دولتی راست گرا و افراطی در تل‌آویو را بر عهده دارد.

این ائتلاف متشکل از احزاب حامی شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌ها از جمله احزاب تندرو و افراطی "اسرائیل بیتنو"،"خانه یهود"، "یهودیت هتوراه" و "شاس" است.

کلینتون در اوایل دهه هفتاد قرن گذشته میلادی مسئول مذاکرات میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و تل‌آویو بود. آن مذاکرات به حصول توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ میلادی منجر شد که به موجب آن برای فراهم کردن مقدمات تشکیل دو کشور یک حکومت خودگردان انتقالی به فلسطینی‌ها داده شد.

همچنین کلینتون در ژوئیه ۲۰۰۰ میزبان مذاکرات میان یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطین و ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مجتمع "کمپ دیوید" بود، اما این مذاکرات شکست خورده و پس از آن در سپتامبر همان سال انتفاضه دومی در اراضی فلسطینی‌ها آغاز شد و روند برقراری صلح میان دو طرف متوقف شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.