رویترز گزارش داد، این اظهار تمایل از سوی رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین برای از سرگیری مذاکرات صلح چهار ماه پس از توقف مذاکرات صورت گرفته است.

وزارت دادگستری فیلیپین از دادگاه محلی این کشور در فوریه خواست تا حزب کمونیست فیلیپین و شاخه نظامی آن را که "ارتش نوین خلق" است، نهادهای تروریستی بنامد.

دوترته در زمان روی کار آمدن در ژوئیه ۲۰۱۶ برخی از رهبران مائوئیست را آزاد کرده و برخی از آنها را در کابینه منصوب کرد تا آنها را برای صلح ترغیب کند. اما روند صلح در نوامبر ۲۰۱۷ متوقف شد و دوترته نیز با از سرگیری حملات از سوی چریک‌های مائوئیست در جریان مذاکرات نگران شد.

رئیس جمهوری فیلیپین در اظهارنظر اخیر خود خطاب به نیروهای چریکی مائوئیست در مرکز میندانائو گفت: ما دشمن نیستیم. من نمی‌خواهم همه چیز را فراموش کنم. با وجود اختلافات موجود باید این درگیری‌ها پایان یابد.

مذاکرات برای پایان یافتن این درگیری‌ها در فیلیپین که تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته، از زمان میانجی‌گری توسط نروژ به سال ۱۹۸۶ فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

دوترته که اولویت اصلی‌اش پس از روی کار آمدن پایان دادن به این درگیری‌ها بوده است، در ادامه سخنرانی‌اش گفت:‌ بیایید بر روی برخی از اصول به توافق برسیم. من آماده‌ام تا برای چریک‌ها یارانه وضع کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.