محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک آمریکا اظهار داشت، در صورت تحقق صلح منافع بسیاری بین اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی نظیر مصر و اردن وجود خواهد داشت.

وی درباره اینکه آیا به حق ملت فلسطین برای دستیابی بر بخشی از اراضی اشغالی اعتقاد دارد یا نه گفت: به تصور من این حق اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست که در سرزمین خود زندگی کنند.

ولیعهد عربستان با ادعای اینکه تنها نسبت به حقوق ملت فلسطین و مسجد الاقصی نگران است،‌ گفت: ما هیچ اعتراضی به موجودیت هیچ ملت دیگری نداریم.

بن سلمان اظهار داشت: فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حق داشتن کشور خود را دارند اما در عین حال باید ما توافق صلحی را برای تضمین ثبات برای همه و ایجاد روابط عادی داشته باشیم.

ولیعهد عربستان تاکید کرد: ما مشکلی با یهود نداریم و محمد (ص) با یک زن یهود ازدواج کرد. ما یهودیان بسیاری در عربستان می‌یابیم که از آمریکا و اروپا به کشور آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد، منافع بسیاری را عربستان می‌تواند با اسرائیل داشته باشد به خصوص که اقتصاد اسرائیل در مقایسه با حجم آن بسیار بزرگ است. اگر توافق صلحی وجود داشته باشد صلح موجب تبادل منافع بسیاری بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی نظیر اردن و مصر می‌شود.

بن سلمان در عین حال حماس را در صف کشورهای تهدیدکننده کشورش و منطقه خواند و مدعی شد: ما نمی‌توانیم امنیت ملی عربستان را به خطر بیندازیم ما در منطقه‌ای هستیم که القاعده، داعش،‌حزب‌الله لبنان، حماس و ایران هستند.

بن سلمان در اظهاراتی کینه‌توزانه ایران و اخوان المسلمین را در لیست القاعده و داعش در قالب "مثلث شر" خواند که با مسلمانان با هدف ایجاد امپراتوری اسلامی بازی می‌کنند.

این مصاحبه چند روز پس از سفر بن سلمان به آمریکا انجام شد. بن سلمان در جریان این سفر با رهبران یهود دیدار کرد.

بن سلمان در ادامه مدعی شد: ما در عربستان وهابیت نداریم و آنچه داریم اسلام شامل مسلمان اهل سنت و شیعه است. ما چهار مدرسه فقهی داریم و طرح ما مبتنی بر منافع اقتصادی و مردم است نه براساس یک ایدئولوژی خاص.

وی درباره روابط کشورش با گروه‌های اسلامی گفت، زمانی که کمونیست در عربستان شیوع یافت عربستان با همه به منظور ممانعت از آن وارد همکاری شد. ما با اخوان المسلمین کار کرده و آن را حمایت مالی کردیم. عربستان و آمریکا از اخوان در جنگ سرد علیه شوروی سابق استفاده کردند.

محمد بن سلمان هرگونه حمایت مالی کشورش از گروه‌های تروریستی را تکذیب و اما در عین حال اذعان کرد که سعودی‌ها این گروه‌ها را حمایت مالی کرده‌اند.

وی همچنین گفت، کشورش می‌خواهد بخشی از فرهنگ جهان باشد بدون این که هویتش را از دست بدهد.

بن سلمان تاکید کرد، عربستان آمریکا را تهدید نمی‌کند بلکه هم‌پیمان آن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.