آنتونیو گوترش روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد و افزود: اما شرایط فعلی، دو تفاوت بسیار مهم با آن دوران دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: در جنگ سرد دو قدرت مشخص وجود داشتند که کاملا شرایط متقابل را در جهان کنترل می کردند اما اکنون ما بازیگران دیگری را داریم، مستقل عمل می کنند و این برای درگیری هایی که ما شاهد آن هستیم می تواند تشدید کننده باشد.

گوترش ادامه داد: در جنگ سرد فرایند و مکانیسمی وجود داشت که حرکات طرف مقابل برای جلوگیری از تشدید تنش ها کنترل می شد. من معتقدم که ما بار دیگر به یک فرایندی نیاز داریم که بتواند از تشدید درگیری ها جلوگیری کند. 

وی درباره دیدار آتی رهبران کره شمالی و جنوبی هم اظهار کرد: این دیدار فرصت خیلی خوبی برای ما ایجاد می کند، ما به گفت و گوی شبه جزیره کره نیاز داریم؛ همچنین ما به یک گفت وگوی جدی بین کره شمالی و آمریکا برای دستیابی به عاری سازی صلح آمیز هسته ای نیاز داریم.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: خوشبختانه من در پیونگ چانگ با هیات کره شمالی و همچنین رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار کردم و آنها را برای حرکت در این مسیر تشویق کردم. 

گوترش اضافه کرد: از سفر رهبر کره شمالی به چین هم بسیار خوشحالم چرا که چین یک شریک مهم برای رسیدن به راه حل در این منطقه است، من از این پیشرفت بسیار خوشحالم.

وی یادآور شد: این مسیر، یک راه حل مسالمت آمیز برای حل مسایل است در حالی که چند ماه پیش شرایط به سمت خطرناکی پیش می رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.