نشریه «تایمز» روز چهارشنبه به نقل از گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس و وکلای فعال در زمینه حقوق بشر نوشت عدم رسیدگی درمانی سریع به «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مخلوع مصر در زندان، می‌تواند به قیمت جان وی تمام شود.

مرسی ۶۶ ساله اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر بود که پنج سال پیش در جریان کودتایی به رهبری «عبدالفتاح السیسی» فرمانده وقت ارتش، از قدرت کنار گذاشته شد. سیسی بعدا رئیس‌جمهور شد و این هفته هم برای ادامه حضور در کاخ ریاست‌جمهوری مصر بار دیگر به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کرد.

رئیس‌جمهور برکنار شده مصر که به دیابت مبتلاست و از فشار خون بالا و بیماری کبد رنج می‌برد، از سوی دادگاه به تحمل ۴۸ سال زندان محکوم شده و اکنون در زندان «طورا» قاهره در سلول انفرادی محبوس است.

خانواده وی از بیم اینکه ممکن است در زندان به وضعیت او رسیدگی نشود، بررسی اوضاع او را خواستار شده‌اند. در پی این درخواست، یک هیات انگلیسی به سرپرستی «کریسپین بلانت» رئیس سابق کمیته منتخت امور خارجی پارلمان انگلیس و چند وکیل فعال در زمینه حقوق بشر دریافته است که در پی عدم رسیدگی پزشکی مناسبت به مرسی، جان وی در معرض خطر قرار گرفته است.

بلانت به تایمز گفته است: «اگر به دکتر مرسی رسیدگی پزشکی نشود، ممکن است به سلامت او آسیب دائمی یا مرگ‌آور وارد شود. شرایط او آنقدر وخیم است که در قالب تعریف بین‌المللی شکنجه می‌گنجد... مسئولیت این وضعیت به بالاترین سطح سلسله مراتب [حکومت مصر] برمی‌گردد.»

دولت مصر تاکنون از پاسخ به درخواست‌های این کمیته برای ملاقات با مرسی خودداری کرده و گزارش‌های این کمیته بر پایه اظهارات اعضای خانواده مرسی، اظهارات او در جریان جلسات دادگاه و گزارش‌های آژانس‌های امداد بین‌المللی تهیه شده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید در حال حاضر در مصر ۶۰۰۰۰ زندانی سیاسی وجود دارد و از سال ۲۰۱۴، ۱۵۰۰۰ شهروند غیرنظامی در دادگاه‌های نظامی محکامه شده‌اند. مصر همواره این اتهامات را رد می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.