فیس‌بوک در سال ۲۰۱۱ دیتای تمام کاربران از هر کشوری را در اختیار لابراتوار دانشگاه کمبریج به مدیریت کوگان قرار داد و وی با طراحی اپلیکیشن مخصوص، دیتای بین‌المللی درباره دوستی و دوست‌یابی در فیس‌بوک را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد. آن زمان دیتای آنالیز شده تحت نام «الکساندر اسپکتر» با کمک دو تن از مهندسان فیس‌بوک از دانشگاه هاروارد و برکلی منتشر شد.

دانشگاه کمبریج همان سال اعلام کرد{لینک} همکاری تحقیقاتی منجر به استخراج نتایج جالب از روی ۵۷ میلیارد رکورد فیس بوک شده که نشان می‌دهد مردم از طبقات بالا دوستان بین‌المللی کمتری دارند.

به عقیده «جاناتان آلبرایت» به اشتراک گذاری چنین دیتایی از سوی فیس‌بوک با کمبریج، کار روتینی نبوده است و روابط مستحکمی میان کوگان و فیس‌بوک برقرار بوده است.

اما حالا و پس از رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» درباره پیروزکردن کمپین ترامپ در انتخابات توسط موسسه انگلیسی، زاکربرگ با صراحت اعلام نمود که کوگان از دیتایی که در اختیارش قرار داده بودیم و از اعتمادی که به وی کرده بودیم، سوء استفاده کرده است.

«کریستین چِن» سخنگوی فیس‌بوک در اظهاراتی رسمی گفت: کوگان در دسامبر ۲۰۱۵ از دیتای مذکور سوء استفاده کرده است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که آبزرور و گاردین در گزارشی نوشتند کوگان با داده‌کاوی دیتای ۵۰ میلیون آمریکایی عضو فیس‌بوک را در اختیار کمپین ترامپ از طریق «کمبریج آنالیتیکا» قرار داده است و به همین خاطر دسترسی کوگان از پلتفرم قطع شده و وی از ادامه همکاری با فیس‌بوک منع شده است.

 نکته قابل تامل اینکه فیس‌بوک توضیح نداده است که چرا اینقدر روابطش با کوگان نزدیک و صمیمانه بوده و به ناگهان پس از گزارش آبزرور تیره شده است.

اما خود کوگان در مصاحبه با بی بی سی {لینک} و در ایمیلی که در اختیار گاردین قرار داده، گفت: من چوب دو سر خیس کمبریج آنالیتیکا و فیس‌بوک شده و آنها مرا این وسط قربانی خود کرده‌اند.

دیتای جمع‌آوری شده توسط کمپانی GSR با همکاری کارمند فیس‌بوک به نام «جوزف چنسلور» استفاده شده است و به صورت اپلیکیشن سوالی طراحی شده و از روی آن برای ۲۷۰ هزار کاربر ارسال شده که نتایج حاصله به ۵۰ میلیون کاربر آمریکایی تعمیم داده شده است.

آلبرایت در پاسخ به این سوال که چرا این میزان دیتای خصوصی از سوی فیس‌بوک در اختیار کوگان قرار گرفته، گفت: صرفا برای بالا بردن ارزش تحقیق این امر صورت گرفته است.

فیس‌بوک روی تحقیقاتی بودن پروژه تاکید کرده اما کوگان این ادعا را رد کرده است و تجاری سازی آن و قرار دادن داده‌کاوی استخراج شده به «کمبریج آنالیتیکا» را به عنوان شاهد مثال آورده است که فیس‌بوک نیز در این زمینه اعتراضی نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.