به گزارش روزنامه  &#۳۹;گاردین&#۳۹; در روز پنجشنبه، کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند: این وب سایت اجتماعی در میانمار به &#۳۹;یک هیولا&#۳۹; تبدیل شده است که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا را با مرگ حتمی روبرو کرده است.

 

دبیر حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: مدارک زیادی وجود دارد که پاک سازی قومی در میانمار اتفاق افتاده است اما مشاور امنیت ملی میانمار با رد این ادعای دبیر شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان ارائه مدارک معتبر شد.

 

&#۳۹;مارزوکی دارسومن&#۳۹; دبیر کمیته بین المللی حقیقت یاب سازمان ملل در میانمار گفت: فیسبوک به طور قابل توجهی به افزایش سطح آزار و اذیت، نفرت و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا کمک کرده است.

 

&#۳۹;یانگی لی&#۳۹; کارشناس سازمان ملل در میانمار در این مورد گفت: فیسبوک بخش مهمی از زندگی عمومی و خصوصی در میانمار است و دولت از آن برای انتشار اطلاعات به مردم استفاده می کند. اگرچه این وب سایت به میانمار در مواردی کمک کرده است اما بدون شک سخنان نفرت انگیز در آن علیه مسلمانان روهینگیایی منتشر شده است.

 

وی افزود: گروه های افراطی ملی گرای بودایی در میانمار دارای صفحه های مخصوص به خود در فیسبوک هستند و علیه مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت های این کشور اقدام به انتشار نفرت و خشونت کرده اند.

 

شرکت فیسبوک اعلام کرده است : هیچ مکانی برای انتشار سخنان نفرت انگیز علیه اقوام خاص در فیسبوک وجود ندارد.

 

در هفته جاری دولت میانمار دو گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل را درخصوص اینکه ارتش و دولت میانمار مرتکب نقض شدید و فاحش حقوق بشر شده اند، رد کرد.

 

هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهیگنیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه &#۳۹;کاگس بازار&#۳۹; بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

 

اما فعالان حقوق بشر اعلام کرده اند که اردوگاه هایی که مسلمانان روهینگیا را در خود جای داده اند اصلا برای زندگی مناسب نیستند.

 

بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

 

تاکنون &#۳۹;آنگ سان سوچیگ&#۳۹; رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به ۱۳۵ گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.

 

بنگلادش و میانمار در تاریخ ۲۵ ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناه جویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا کردند.

 

براساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناه جویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از فردا آغاز شود به تاخیر افتاده است.

 

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.

 

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخاین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از ۶ هزار ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.