ارتش اسرائیل پس از ۱۱ سال سکوت رسما به مسئولیت خود در حمله به تاسیسات هسته‌ای در منطقه "الکبر" در نزدیکی دیرالزور  واقع در شمال شرق سوریه در سال۲۰۰۷ میلادی اعتراف و اعلام کرد این تاسیسات شامل راکتور اتمی بود که سوریه به شکل پنهانی با همکاری کارشناسان کره شمالی سرگرم توسعه آن بود.

دولت سوریه ادعای اسرائیل در ارتباط با ماهیت این تاسیسات را تکذیب و  تاکید کرد،  محل مورد حمله بخشی از پایگاه نظامی دور افتاده بود، اما در عین حال حمله هوایی اسرائیل به این محل را تکذیب نکرد.

به هر حال زمان اعتراف اسرائیل به این حمله که در سپتامبر ۲۰۰۷ رخ داد و رو کردن اسناد و تصاویر مربوط به آن بسیار سؤال‌برانگیز است و گمانه زنی‌های زیادی را به دنبال داشته که به طور خلاصه عبارتند از:

اول: هشدار غیرمستقیم به ایران مبنی بر اینکه چه بسا نیروگاهها و برنامه های هسته ای آن هدف حملات هوایی مشابه و قریب الوقوع باشد و این چیزی است که "یسرائیل کاتس" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به آن اشاره داشته و در صفحه توییتر خود نوشت: این حمله پیامی با این مضمون است که اسرائیل به کشورهایی مانند ایران که موجودیت آن را تهدید می کنند، اجازه نخواهد داد سلاح اتمی در اختیار داشته باشند.

دوم: گزارش‌های متعددی متنشر شده است مبنی براینکه "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا به توافق رسیدند که پس از لغو احتمالی توافق هسته ای از سوی ترامپ در ماه مه آینده، سطح تهدید حمله نظامی به ایران و سوریه را بالا ببرند.

سوم: اعتراف اسرائیل به حمله هوایی به راکتور سوریه در چارچوب جنگ روانی علیه محور مقاومت و سرپوش گذاشتن بر ناتوانی در عملی کردن اقدام نظامی علیه سوریه و لبنان جا دارد، حال آنکه پس از انهدام جنگنده اف ۱۶ با یک موشکی سوری ساخت روسیه، اسرائیل بارها تهدید کرد، سوریه و لبنان را هدف قرار می دهد.

ترس فرماندهان اسرائیل از حمله به سوریه و لبنان

نکته قابل توجه اینکه از زمان سرنگونی این جنگنده اسرائیلی در فوریه گذشته تاکنون رهبران اسرائیلی از بیم سرنگونی جنگنده‌های دیگر، جرأت حمله  هوایی به سوریه و لبنان را نداشته اند، زیرا فرماندهی روسیه و سوریه عزم خود را برای مقابله با هرگونه حمله هوایی اسرائیل جزم کرده اند و خبرهایی منتشر شد با این مضمون که پدافند هوایی سوریه موشک های بسیار پیشرفته ای در اختیار دارد که می تواند با چراغ سبز روسیه در حمله به جنگنده های اسرائیلی رخدادهای غیرمنتظره ای را رقم بزند.

نکته دیگر اینکه پیام تهدید آمیز اسرائیل، به چند دلیل موجب ترس  وحشت ایران نخواهد بود، از همه مهم تر اینکه تهران به هرگونه تجاوز اسرائیل با قدرت واکنش نشان خواهد داد و از سوی دیگر نیروگاههای هسته ای آن اغلب در عمق کوههای سربه فلک کشیده قرار دارند که نمونه آن نیروگاه اراک است که با موشک های پیشرفته حمایت می شود.

حملات اسرائیل به سوریه و عراق تکرار نمی شود

آنچه در گذشته رخ داد و به عبارت بهتر حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی عراق در سال ۱۹۸۱ و یا تاسیسات الکبر سوریه در سال ۲۰۰۷ اگر هسته ای بودن آن صحت داشته باشد، امروز دیگر قابل تکرار نیست، زیرا چنین تجاوزی اگر تحقق یابد چه بسا موجب شعله ور شدن جنگ منطقه ای و شاید جهانی شود زیرا پاسخ ایران با استفاده از هزاران فروند موشک به عمق اسرائیل از سوریه و لبنان و نیز خاک خود به مثابه زلزله خواهد بود.

در این میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که احتمال دارد از طریق سرویس های اطلاعاتی اخباری در مورد تصمیم و نقشه های آمریکا و اسرائیل مبنی بر حمله به سوریه و به عبارت بهتر دمشق و لبنان و چه بسا ایران دریافته کرده باشد، تاکید کرد، به هرگونه تجاوز هسته ای علیه روسیه و یا هر یک از متحدانش با قدرت پاسخ خواهد داد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با صراحت کامل گفت، هرگونه تجاوز به دمشق و تهدید جان مشاوران نظامی روسیه که در آنجا مستقر هستند، با پاسخ بی سابقه روسیه روبه رو خواهد شد.

تنگنای موجودیتی اسرائیل

در این میان باید گفت، اسرائیل سردرگم مانده و با تنگنای موجودیتی دست به گریبان است و به خوبی متوجه است از نظر نظامی در منطقه دست برتر نیست و دیگر محور مقاومت ترسی از آن ندارد و از دو نظر قدرتمند است اول اراده قوی برای پاسخگویی به تجاوزات و دوم در اختیار داشتن قدرت نظامی بازدارنده.

دلیل خودداری اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته ای ایران چیست؟

بنابراین اگر رژیم اشغالگر اسرائیل قادر بود برنامه هسته ای ایران و تاسیسات آن را ویران کند، حتما ۲۰ سال پیش این کار را کرده بود اما از واکنش انتقام جویانه و خسارت های سنگین مالی و جانی این اقدام وحشت دارد.

با این توضیحات باید گفت، هرکس به دنبال زدن است، سنگ خود را بزرگ جلوه نمی دهد و به تهدید و خبر پراکنی متوسل نمی شود و این چیزی است که از اعتراف اسرائیل به حمله به تاسیسات الکبر در دیرالزور د راین مرحله زمانی برداشت می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.