آنچه پیش رو دارید روش‌های ساده برای جلوگیری از سرقت است، اما این بدان معنی نیست که اگر این موارد رعایت شود هدف آماج جرم قرار نمی‌گیرید، زیرا مجرمان به طور دائم روش‌های ارتکاب جرم را متناسب با شرایط تغییر می‌دهند.

به‌همین خاطر لازم است مردم، اطلاع لازم نسبت به جرم و مجرم داشته باشند تا کمتر هدف مجرمان قرار بگیرند، در ادامه برخی از این روش‌ها برای آگاهی بیشتر و پیشگیری از وقوع جرایم بیان می‌شود.

۱. در‌ها را قفل کنید: ۴۰ درصد سرقت‌ها بدون استفاده از زور صورت می‌گیرد. در واقع این بدین معنی است که بسیاری از مردم خانه خود را بدون قفل کردن در و پنجره‌ها ترک می‌کنند. قبل از ترک خانه مطمئن شوید که در ورودی پارکینگ‌ها به داخل منزل قفل هستند. برای جلوگیری از سرقت تمامی قفل‌های در و پنجره‌ها را به قفل‌های قوی‌تر تغییر دهید.

۲. هوشیار باشید: اگر متوجه شدید که در اطراف شما فعالیت‌های مجرمانه توسط سارقان صورت گرفته به امنیت توجه بیشتری کنید. این توجه می‌تواند راهی برای محافظت از خانه و امنیت شما باشد.

۳. همسایگان خود را بشناسید: شناختن افرادی که در محل و همسایگی شما زندگی می‌کنند یکی از مهم‌ترین اقدامات ایمنی است که می‌توانید انجام دهید. شیوه همسایه بانی که در کشور ما مرسوم است، یکی از شیوه‌های رایج جلوگیری از وقوع جرم به ویژه سرقت است که این موضوع در کشور آمریکا تحت عنوان برنامه نظارت بر همسایگان- از سال ۱۹۶۰ شروع شده- راهی بسیار مؤثر در جلوگیری از جرم و سرقت است. در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده به این برنامه پیوسته‌اند. مطالعات نشان داده این برنامه راهی مؤثر برای جلوگیری از سرقت و خشونت است.

۴. قبل از تعطیلات آماده باشید: اگر می‌خواهید برای مدت زمان طولانی از شهر خارج شوید، بهتر است اقوام یا بستگانی که به آن‌ها اعتماد کامل دارید را از سفر مطلع کنید و از آن‌ها بخواهید در این مدت مراقب خانه شما باشند. همچنین از اقوام نزدیک بخواهید دائم به خانه شما رفت و آمد کنند و گلدان‌ها را آب دهند، در این صورت این گونه به نظر می‌رسد که شما هنوز درخانه هستید.

۵. حیاط خود را محافظت کنید: چنانچه در حیاط خانه درختچه‌های بلند و مکان‌هایی وجود دارند که دزدان بتوانند در میان آ‌ن‌ها مخفی شوند تا به خانه شما وارد شوند، بهتر است این درختان و درختچه‌ها را کوتاه کنید.

۶. کلید یدکی را جا نگذارید: قرار دادن کلید یدکی خانه زیر گلدان هنگام ترک منزل، ممکن است یک فکرخوب به‌نظر برسد، اما این یک دعوت آشکار برای سارق است که بدون هیچ مشکلی وارد منزل‌تان شود. پس کلید یدکی منزل خود را به اقوام درجه یک یا همسایه یا دوستی که به خوبی او را می‌شناسید و در نزدیکی شما زندگی می‌کند بدهید.

۷. سارقان را فریب دهید: اگر سارقان حدس بزنند کسی در خانه است، کمتر به آنجا وارد می‌شوند یا به عبارتی شانس بیشتری وجود دارد که آن‌ها وارد خانه نشوند. به یاد داشته باشید که اکثر سرقت‌ها در طول روز که مردم سر کار هستند رخ می‌دهد، به همین دلیل هنگامی که منزل را ترک می‌کنید یک خیال واهی ایجاد کنید که هنوز کسی در خانه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.