خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که لحن بسیار تندی دارد برای وارد آوردن فشار بر طرفین درگیر در سودان جنوبی متمرکز است. آنها ماه آتی وارد دور جدیدی از مذاکرات صلح در اتیوپی می‌شوند تا بلکه به این جنگ چهار ساله پایان دهند. براساس آخرین پیش نویس این قطعنامه شورای امنیت قصد خود را برای اعمال تمام تدابیر از جمله تحریم تسلیحاتی اعلام کرده است تا طرفین از ادامه نبرد دست بردارند.

در این قطعنامه آمده است: شورای امنیت با درخواست برای پایان درگیری‌ها تمام تدابیر مقتضی را علیه کسانی که برای تضعیف صلح، ثبات و امنیت سودان جنوبی تلاش کنند در نظر خواهد گرفت. طبق این قطعنامه حکم عملیات صلح‌بانی سازمان ملل در این کشور برای یک سال دیگر تمدید می‌شود و یک نیروی منطقه‌ای که پس از بروز درگیری‌های سنگین در ژوییه سال ۲۰۱۶ در جوبا مستقر شده بود باقی خواهد ماند.

سازمان ملل ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیرو و ۱۵۰۰ پلیس در عملیات صلح‌بانی خود دارد و حفاظت از جان غیرنظامیان که در درگیری‌های وحشیانه میان نیروهای سالوا کر، رییس جمهوری سودان جنوبی و شورشیان به دام افتاده‌اند از جمله وظایف اصلی آنهاست. مذاکرات درباره پیشنهادات آمریکا از هفته گذشته در دستور بررسی است و روسیه، چین و اتیوپی با تهدید تحریم تسلیحاتی مخالفند. موضع آنها همانند اتحادیه آفریقاست که تحریم‌ها را نوعی فشار بر طرفین می‌داند، اما تحریم تسلیحاتی را تایید نمی‌کند.

آمریکا در اواخر ۲۰۱۶ نتوانست حمایت کافی برای اعمال ممنوعیت فروش تسلیحاتی را به دست آورد، چرا که هشت کشور شامل روسیه، چین، آنگولا، مصر و سنگال رای ممتنع دادند. ۹ رای برای تایید یک قطعنامه در شورای امنیت ۱۵ عضوی لازم است. به رغم این شکست ایالات متحده آمریکا باز هم خواستار تحریم تسلیحاتی شد و توانست حمایت بریتانیا را جلب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.