سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم با موضوع تاثیر نویسنده و کتاب بر  تعمیق اقتدار فرهنگی و تمدن نوین اسلامی سخن گفت  و با اشاره به مولفه‌های تمدن اسلامی اظهار کرد: فرهنگ و تمدن دو مولفه اساسی برای حفظ  هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی ملت بزرگ و تمدن ساز ایران است.

وی ادامه داد: هویت انسان‌ها و هر جامعه‌ای  متاثر از فرهنگ ، تاریخ و ارزش‌ها و هنرهای آن جامعه است.

وی با اشاره به مفهوم هویت ملی گفت: هویت ملی یک مفهوم پویا و پیش رونده است  و جوامع مختلف بر اساس دریافت‌های فرهنگی و علمی و هنری و شعر و ادبیات هویت خود را می‌سازند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: پیدایش علوم مختلف و باورهای انسانی و اعتقادی در طول زمان دست مایه شکل دهی اندیشه و تبدیل آن  به سازه های انسانی و معماری‌های بزرگ از طریق کتاب شده است .

وی افزود: مفاهیم اخلاقی و انسانی و تاثیر آن  بر فضای فکری جامعه و رشد ارزشها و فضائل اخلاقی جامعه متاثر از آثار مکتوب انسان‌های متعالی و خردمند و عارفان بحق است که جامعه را بسوی دوری از رذایل اخلاقی  و تقرب به اخلاق و رفتار اجتماعی  توام با مهربانی – گذشت و ایثار سوق می دهند و تولید کتاب  و آثار ادبی ، هنری و شعر وحماسه  در گذشت زمان باعث بهبود شاخص های  زندگی فرهنگی انسان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر متقابل  خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی جامعه گفت: اگر به تاثیر متقابل خدمات  نشر کتاب  و بعد فرهنگی هر جامعه و تاثیر آن بر هویت ملی اذعان داشته باشیم  بایستی بگوئیم اگر جامعه ای  فاقد تولیدات نشر ( کتاب و مقالات و نشریات)  باشد به نا چار از فضای فکری و مرجع فکری بیگانگان  تاثیر می پذیرد که در دراز مدت مغلوب فرهنگی می‌شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه با گریزی بر گفتمان های حاکم در بعد ملی و منطقه غرب آسیا و جهان اسلام طی دو قرن گذشته گفت:طی دو قرن گذشته  در مقیاس ملی در داخل کشور  و در مقیاس منطقه غرب آسیا و در مقیاس جهان اسلام سه نوع گفتمان فرهنگی سیاسی رایج شده است.

وی افزود: گفتمان غرب‌گرایی با این استدلال که غرب با برتری  اقتصادی ، فناوری و نظامی به قدرت برتر جهان تبدیل شده است چاره‌ای جز تسلیم شدن و یا پیروی از غرب  نمی‌دیدید. از سوی دیگر گفتمان دیگری به نام اصلاحات در جهان اسلام در پی به روز کردن نظام آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی خصوصا در حوزه تولید و تکنولوژی و تعامل سازنده با بلوک غرب بوده است و در ایران مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر پیشتاز این طیف گفتمان  و در قرن حاضر امثال مرحوم مهندس بازرگان از  چهره های شاخص  گفتمان اصلاحات و تلفیق اسلام با علوم غرب بود.

وی با اشاره به شکل گیری گفتمان سومی در قرن حاضر با عنوان گفتمان انقلابی ، گفت: گفتمان انقلابی در جهان اسلام  در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی  و غربی و بر قراری عدالت  و قسط اجتماعی   شکل گرفت که خواهان  تغییر و تحول  اساسی  در ساختار سیاسی حکومتها  و مناسبات  فرهنگی اجتماعی  و روابط خارجی بوده است.

رحیم صفوی افزود: از چهره های پیشتاز این گفتمان انقلابی  سید جمال الدین حسینی اسد آبادی  و در قرن  معاصر  حضرت امام خمینی (ره)  و در حال حاضر مقام معظم رهبری  حضرت امام خامنه ای سکان دار این گفتمان هستند  و به واسطه این گفتمان انقلابی  تمدن نوین اسلامی را در بعد فرهنگی، فرهنگ مقاومت نهادینه کرده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ مقاومت اسلامی از ایران به سوریه، لبنان، یمن و عراق رسانده شد . به نحوی که دولت سوریه توانست ۸۵ ماه در برابر دشمنان مقاومت کندو این فرهنگ از ایران وارد آن سوی مرزها شد و توانست سوریه را نجات دهد. هر چند مستشاران ما هم به سوریه رفتند ولی آنها باور کرده بودند فرهنگ مقاومت جواب می‌دهد و اکنون این فرهنگ وارد منطقه شده است.

وی در تشریح تمدن نوین اسلامی و الزامات آن گفت:در حقیقت تمدن نوین اسلامی به معنای  تاثیر پذیری فکری ملت ها از اسلام  است و لازمه آن تربیت نسل انقلابی با ویژگی‌های شجاعت ،سواد، تدیّن و  دارای ابتکار و  پیش‌گام، خودباور، غیور در هر کشوری است   که انگیزه کافی برای حرکت داشته باشند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه تصریح کرد: جمعیت یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون مسلمان  جهان اسلام با داشتن فرهنگ و تمدن اسلام پتانسیل عظیمی می‌باشد  و در حقیقت تمدن نوین اسلامی مورد نیاز و انتظار نخبگان و اندیشمندان از شرق آسیا از اندونزی تا شمال آفریقاست و آرزوی تمامی خردمندان جهان اسلام ، تمدن نوین اسلامی است که با عث قدرت و همگرایی ملت های مسلمان  و آینده سازی جهان اسلام  می‌گردد.

 وی افزود:گفتمان انقلابی  در نظام جمهوری اسلامی ایران و در بعد سیاسی  تبدیل به حکومت  مردم سالار دینی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شده است و  جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی عدالت‌خواهی و آزادی بخش برای جوامع اسلامی ارائه نماید  و در بعد فرهنگی توانسته است فرهنگ مقاومت را بوجود آورد  و گفتمان انقلابی که حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری به دنبال آن بوده‌اند  ، در مقابل دو گفتمان دیگر  به  گفتمان برتر و غالب در جهان اسلام  تبدیل شده است .

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه توانسته  در زمینه ارائه تمدن نوین اسلامی پیشتاز باشد ،در این زمینه الگویی برای  حکومت مردم سالار دینی  ارائه  کرده  و  در وحدت جهان اسلام گام های عملی را برداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.